„Rozegraj miasto”, czyli nauka demokracji w niecodziennej formie

22 marca 2018 grupa uczniów biorących udział w projekcie ERASMUS+ „Nauka demokracji w szkole” oraz inni uczniowie z klas 7, wraz z p. Aleksandrą Rogulską, wzięli udział w warsztatach zorganizowanych przez Stowarzyszenie NASZE RIO, które jest naszym partnerem w tym projekcie.

Na początku zajęć prezes Naszego Rio, Pani Barbara Zwierzyńska, opowiedziała uczniom o działalności stowarzyszenia, zaprezentowała filmiki ukazujące różnorodne przedsięwzięcia podejmowane przez tę organizację oraz zapoznała ich z ideą wolontariatu, który to jest bardzo rozwinięty na terenie naszego miasta. Następnie uczniowie rozmawiali na temat demokracji, z czym im się ona kojarzy i jakie jej przejawy zauważają w naszym mieście. Stworzyli również mapę pamięci zawierającą ich skojarzenia związane z tym terminem.

Najciekawszym punktem warsztatów było jednak zagranie w specjalną grę „Rozegraj miasto”, w której to uczniowie mieli okazję wcielić się w różne postaci i wspólnie zarządzać miastem. Po wylosowaniu karteczek z przydzielonymi rolami (władze miasta, biznesmeni, rodziny z dziećmi, ekolodzy oraz dziennikarze), uczniowie mieli za zadanie zagospodarować teren miasta posługując się specjalną mapą, tak aby ich grupa uzyskała w każdej rundzie jak najwięcej korzyści (np. biznesmeni starali się wybudować jak najwięcej kawiarni w centrum miasta, podczas gdy rodziny walczyły w tym samym miejscu o place zabaw dla swoich dzieci, a ekolodzy o stojaki dla rowerów). Po każdej rundzie, władze miasta decydowały jak zagospodarują dany teren, a każda z grup liczyła uzyskane punkty. Jednak władza też była skrupulatnie oceniana przez mieszkańców i punktowana zgodnie z tym czy spełnili oni ich żądania. Po zakończeniu gry i podsumowaniu wszystkich punktów, okazało się, że nasi uczniowie w bardzo racjonalny sposób zarządzali swoim miastem, gdyż każda z grup uzyskała niemal taką samą liczbę punktów. Gra ta, zwłaszcza w początkowej fazie, wywołała sporo emocji i można było odnieść wrażenie, że uczestniczymy w prawdziwych rozgrywkach politycznych.

Uczniowie przyznali, że była to z pewnością ciekawa forma nauki demokracji. Mogli oni przekonać się jak trudne jest zarządzanie miastem i jak trudno pogodzić interesy wszystkich mieszkańców. Co więcej, uczniowie mieli szansę poznać się lepiej, a wcielanie się w różne role sprawiło im wiele satysfakcji. Była to z pewnością dość interesująca forma nauka demokracji, która na pewno na długo pozostanie uczniom w pamięci.