Nauka demokracji we Wrocławiu

W czwartek, 10 maja 2018 r. uczestnicy projektu "Nauka demokracji w szkole" oraz uczniowie klasy II A i III A pod opieką pana wicedyrektora Artura Ćwieka, pani Aleksandry Rogulskiej oraz pana Damiana Komady, wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Wrocławia. W programie znalazły się dwie atrakcje: zwiedzanie „Dzielnicy Czterech Wyznań” oraz udział w „Lekcji wiedzy o administracji rządowej i samorządowej w województwie”.

Podczas zwiedzania „Dzielnicy Czterech Wyznań” (nazywanej także „Dzielnicą Wzajemnego Szacunku”) młodzież mogła zobaczyć unikalne na skalę Polski i Europy miejsce, gdzie w odległości zaledwie 300 m obok siebie znajdują się kościoły: prawosławny, ewangelicki, katolicki oraz synagoga. Zabytkowa architektura, bogactwo historii i kulturowych doświadczeń tej dzielnicy stały się podstawą do przeprowadzenia warsztatów. Po krótkim wprowadzeniu rozpoczęły się zajęcia grupowe z kartą pracy: „Tam gdzie cztery wyznania łączy siła pojednania”. Podczas warsztatów młodzi ludzie wykazali się wiedzą na temat religii działających w Polsce, historii polskiej tolerancji religijne oraz dokonali charakterystyk religii występujących w „Dzielnicy Czterech Wyznań” (czas powstania religii, symbole religijne, zasady wiary oraz wybitne postacie). Zespoły poradziły sobie z zadaniem znakomicie – ich praca została nagrodzona ocenami z historii.

„Lekcja wiedzy o administracji rządowej i samorządowej w województwie” odbyła się w Sali posiedzeń Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, w gmachu Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Tak wiec, nasi uczniowie mogli zasiąść na miejscach, które normalnie zajmują radni Sejmiku Dolnośląskiego oraz najwyżsi urzędnicy na czele z Wojewodą. Podczas lekcji młodzież otrzymała solidną porcje informacji na temat historii kształtowania się Samorządu Województwa, struktury administracji samorządowej w Polsce, trójpodziału władzy, sposobów wyboru władz i zakresu ich kompetencji oraz symboli władzy. Zajęcia te dostarczyły cennych informacji na temat samorządności terytorialnej oraz przyczyniły się do lepszego zrozumienia skomplikowanych zasad jej funkcjonowania w regionie. Na zakończenie lekcji przeprowadzony został krótki quiz wiedzy o regionie i samorządzie.

Tego typu zajęcia znakomicie wpisały się w cele realizowanego przez nas projektu "Nauka demokracji w szkole". Stały się kolejną szansą na naukę tolerancji i otwarcia młodych ludzi na świat, kształtowania świadomości społecznej, zrozumienia praw i obowiązków wynikających z przynależności do regionalnej wspólnoty oraz wzmocniły poczucie identyfikacji młodych ludzi z Dolnym Śląskiem.