„Learning democracy by school” – sprawozdanie z wyjazdu integracyjnego

14 października 2018 r. uczniowie naszej szkoły biorący udział w projekcie „Learning democracy by school” – „Nauka demokracji w szkole” w ramach międzynarodowego programu „ERASMUS+” pod opieką pani Wiolety Michalczyk i pana Artura Ćwieka wyjechali do naszych zachodnich sąsiadów na wymianę uczniowską.

Każdy z nas miał obawy, czy uda się nam porozumieć. Zaopatrzeni w wiedzę zdobytą na lekcjach języka niemieckiego i angielskiego oraz w słowniki rozpoczęliśmy naszą przygodę. Po czterogodzinnej podróży dotarliśmy do uroczego, niemieckiego miasteczka Treuenbrietzen. Mieliśmy zapewniony nocleg w niemieckich rodzinach, które zgłosiły się po nas ok. godz. 19. Program naszego pobytu był bardzo napięty, ale przede wszystkim ciekawy. Każdy dzień rozpoczynał się śniadaniem u naszych opiekunów. Następnie byliśmy dowożeni do Gesamtschule "Am Burgwall".

W poniedziałek pierwszy dzień naszego oficjalnego pobytu, zostaliśmy powitani przez Burmistrza, Dyrektoraszkoły i uczniów. W wymianie brali też udział włoscy uczniowie, z którymi mieliśmy bardzo dobry kontakt. Oprowadzono nas po szkole, mogliśmyzobaczyć, w jakich warunkach uczą się nasi niemieccy przyjaciele, i jakie mają zajęcia szkolne. Gospodarze w trakcie naszej wizyty mieli „Tydzień projektów”, w ramach którego mieli do wykonania różne zadania. Były to np. drewniane ule, siedziska z palet czy maski karnawałowe, które były potempokazane na prezentacji projektów. Podzieleni na grupy, w której byli uczniowie z trzech państw, zwiedziliśmy miasteczko za pomocą gry miejskiej. Na koniec dnia odbyło się wspólne ognisko z pysznym jedzeniem.

Kolejny dzień wizyty rozpoczął się zajęciami jogi. Następnie znowu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Przeprowadziliśmy dyskusję, której tematem była demokracja w naszej szkole, jak jest dla nas ważna. Po smacznym lunchu przygotowanym przez uczniów szkoły, wzięliśmy udział w zawodach sportowych. Graliśmy wspólnie z naszymi kolegami w siatkówkę i piłkę nożną. Dało się zauważyć, że integracja przez wspólną zabawę to strzał w dziesiątkę.

W środę z samego rana wyruszyliśmy pociągiem do Berlina. W planach mieliśmy zwiedzanie najważniejszych zabytków stolicy Niemiec: Katedrę Berlińską, Bramę Brandenburską, Reichstag, fragmenty Muru Berlińskiego. Otrzymaliśmy też zadanie. Polegało ono na zrobieniu serii zdjęć: ze zwierzęciem, w trakcie posiłku, na tle zabytku oraz z wyróżniającą się w tłumie osobą. W siedzibie Bundestagu byliśmy na wystawie o historii demokracji w Niemczech. Stolica Niemiec zrobiła na nas bardzo pozytywne wrażenie, w oczy rzucały się tłumy turystów.

Czwartek rozpoczął się podsumowaniem zajęć i dyskusji o demokracji. Wspólnie z naszymi zagranicznymi kolegami opisywaliśmy swoją wymarzoną szkołę. Po obiedzie wybraliśmy się doPoczdamu, w którym zwiedziliśmy Pałac Sanssouci i historyczną, holenderską dzielnicę w centrum miasta.

W ostatni dzień przed wyjazdem nasi gospodarze zaprezentowali nam wystawę swojego rękodzieła. Całą uroczystość pożegnalną uświetniłoprzedstawienie teatralne oraz występ szkolnego zespołu muzycznego. W międzyczasie, opisywaliśmy na balonach, w jaki sposób możemy chronić demokrację w naszym kraju. W drugiej połowie dnia wzięliśmy udział w warsztatach lepienia z gliny i projektowaniu toreb z hasłem „Demokracja w szkole”.

Podsumowaniem dnia oraz całego pobytu była wspólna kolacja i dyskoteka, na której grał szkolny zespół, a jego wokalistką była włoska uczennica o niesamowitym głosie.Wspólnie z moja koleżanką Oliwią wykonałyśmy utwór „Niezapominajka”. Brawa były długie. Na dyskotece rozbrzmiewała muzyka niemiecka, włoska i oczywiście polska. Pożegnanie z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi było dla wszystkich uczestnikówbardzo wzruszające. W dniu wyjazdu zakupiliśmy drobne upominki dla naszych bliskich. Podziękowaliśmy opiekunom za serdeczne przyjęcie.

Cały nasz pobyt przebiegł we wspaniałej atmosferze. Mimo początkowych obaw udało się nam, z większym lub mniejszym sukcesem, pokonać barierę językową. Poznane tradycje i kultura naszych sąsiadów zapadną nam na długo w pamięć. Przekonaliśmy się jak ważna jest integracja z innymi krajami i oczywiście nauka języków obcych. Musimy pamiętać, że jesteśmy nie tylko Polakami, ale też Europejczykami. My młodzi powinniśmy uczyć się, co to jest demokracja i tolerancja. Nie możemy się już doczekać, kiedy wiosną odwiedzą nas nasi przyjaciele zNiemiec i Włoch w ramach programu ERASMUS+, który daje młodzieży możliwość poznawania tego, coeuropejskie. Na 100% przyjmiemy ich z wielką serdecznością i gościnnością.

Iga Radkiewicz