KUPUJ ŚWIADOMIE - ZMIENIAMY NAWYKI NA DOBRE

W ubiegłym roku szkolnym, uczniowie klas czwartych i szóstych brali udział w realizacji innowacji pedagogicznej „Kupuj świadomie – zmieniamy nawyki na dobre”.
W czasie zajęć z przyrody odpowiadali m. in. na pytania: Co decyduje o zakupie produktu?
W jaki sposób reklamy wpływają na wybory konsumenckie?
Opracowali zasady dobrych zakupów, czytali symbole, rysunki i kody umieszczane na produktach spożywczych.

Na lekcjach matematyki dokonywali obliczeń, zbierali, porządkowali i przedstawiali dane.
W czasie zajęć wyszukiwali niezbędne informacje w celu odpowiedzi na zadane pytania
i realizację postawionych zadań.
Uczniowie doszli do wniosku, że w sklepach mają pełne półki różnych produktów.
Mogą dowolnie wybierać spośród szerokiej oferty żywności, ubrań, zabawek – towarów drogich i tanich, polskich i zagranicznych, zdrowych i niezdrowych.
Często na ich wybory konsumenckie mają wpływ reklamy lub jedynie chęć posiadania czegoś nowego lub innego.

Realizując projekt „Kupuj świadomie – zmieniamy nawyki na dobre” na lekcjach matematyki w klasie IV postawili na aspekt ekonomiczny. Dokonywali obliczeń, szukali odpowiedzi na pytania: co nam się bardziej opłaca, ile zaoszczędzimy oraz o ile mniej śmieci wyrzuci statystyczna rodzina kupując żywność, napoje w opakowaniach tzw. rodzinnych?
W klasie VI postawili na „świadomość konsumencką”, rozwiązując zadania szukali odpowiedzi na pytania jakie produkty wybierać, aby utrzymać organizm kilkunastolatka
w dobrej kondycji.

Dowiedzieli się m.in. jaki procent dziennego zapotrzebowania na białko dostarcza jeden jogurt, jaki owoc i w jakiej ilości zakupić (i oczywiście zjeść), aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C?
Ich świadomość konsumencka poszła nieco dalej, dowiedzieli się również, ile wody trzeba zużyć, aby wyprodukować po jednej parze jeansów dla uczniów jednej klasy oraz kto procentowo zarabia najwięcej, a kto najmniej na t-shirtach, które tak chętnie noszą.
Uczniowie klas czwartych i szóstych wykazali się dużą aktywnością. Prowadzili dyskusje, wybierali dla siebie zadania, stwierdzili, że warto dostarczyć wiedzy rówieśnikom na temat: Jak można zmienić złe nawyki na dobre?

Efektem realizacji tego projektu były zakładki, plakaty, prezentacje, scenki dramatyczne, hasła motywujące do zmiany złych nawyków na dobre.
Poszerzyła się wiedza uczniów, powstała możliwość wykorzystania dostarczonej wiedzy do bardziej świadomego zakupu produktów spożywczych i innych oraz kontrolowania wydatków na nie.
Uczniowie dowiedzieli się jak wpływać na kształtowanie swoich nawyków oraz uzyskali wiedzę na temat konsekwencji złych wyborów konsumenckich na stan ich zdrowia i stan środowiska naturalnego.
W czasie realizacji zadań uczniowie rozwinęli umiejętność samokształcenia, samooceny oraz współdziałania w grupie, wzbogacili wiedzę o ekonomii dokonywania zakupów oraz rozwinęli umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystania informacji.

Uczniowie kupując świadomie podjęli decyzję o zmianie złych nawyków na dobre.