Poloneza czas zacząć…

To tytuł innowacji pedagogicznej realizowanej w marcu br., na lekcjach j. polskiego przez uczniów kl. 7d celem, której było omówienie lektury „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza; utwór dla młodych ludzi trudny w odbiorze i niezrozumiały. A jednak jego analiza w sposób inny, nowy i niebanalny, stała się świetną okazją edukacyjną do nauczenia się czegoś, zabawy, poszukiwań oraz, a może przede wszystkim kreatywności i twórczego działania.

Fakt, na który należy zwrócić uwagę, jest istotnym elementem mającym wpływ na to, iż siódmoklasiści stanęli przed nie lada wyzwaniem, ponieważ w tym czasie nauka odbywała się online. Nowe zadanie, nowe formy i metody, i Classroom…

Do najbardziej spektakularnych efektów samodzielnej pracy uczniów należą konstrukcje dworku w Soplicowie z klocków Lego oraz grze Minecraft, oryginalnie wykonane lapbooki i sketchnotki, a wszystko po to, by odejść od komputerów…Wreszcie wziąć papier, klej, nożyczki, flamastry i tworzyć, tworzyć…nieważne, jak długo, jak mozolnie. Wszystkie prace wykonane przez siódmoklasistów zostały wyeksponowane w holu szkoły, tworząc niepowtarzalną wystawę. I kolejne nieważne, że w szkole były tylko klasy młodsze i nauczyciele uczący zdalnie, nieważne, że twórcy tych cudeniek przebywali w domach. Istotne było to, że stworzyli, w tak trudnym okresie, coś pięknego, innego…wnieśli do szkoły pozytywną energię, tak potrzebną nam wszystkim: uczniom, nauczycielom, rodzicom. Pokazali, że można być silnym, wytrwałym i jak mówił E. Hemingway w opowiadaniu Stary człowiek i morze: Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać.

Największym zainteresowaniem cieszyło się zadanie polegające na nauce przedsiębiorczości, marketingu i reklamy. Uczniowie odkrywając sekrety kuchni staropolskiej, opracowywali biznesplan swojej własnej restauracji, układali menu, gromadzili przepisy; w efekcie końcowym wraz ze swoimi bliskimi przyrządzali potrawy, nagrywali filmiki, robili zdjęcia.

Mimo, że realizacja zadań innowacji pedagogicznej wymagała od młodzieży ogromu pracy, zaangażowania i wytrwałości stała się przygodą i zabawą.

Tak o tym nowym przedsięwzięciu mówią sami uczniowie, liderzy przedsięwzięcia:

Natalia Gagatek: Nowość, bardzo ciekawa, interesująca. Dzięki temu omawianie lektury nie jest nudne, lecz przeciwnie. Od razu wykonuję zadaną pracę, ponieważ jestem bardzo ciekawa i bardzo mnie ciekawi.

Wiktor Postrzelony: Jest to bardzo ciekawa forma pracy, której głównym celem jest rozwijanie kreatywności i możliwość zabawy. Podsumowując, pomysł jest ciekawy i bardzo mi się podoba.

Szkoda tylko, że uczniowie nie mogli w realu, w szkolnych korytarzach czy sali gimnastycznej zatańczyć poloneza, taki był zamysł. Zatańczymy w klasie 8… mówią pełni nadziei, mając uśmiechy na twarzy.

ppsxPrezentacja innowacja kl. 7D