„Learning democracy by school” – sprawozdanie z wyjazdu integracyjnego

14 października 2018 r. uczniowie naszej szkoły biorący udział w projekcie „Learning democracy by school” – „Nauka demokracji w szkole” w ramach międzynarodowego programu „ERASMUS+” pod opieką pani Wiolety Michalczyk i pana Artura Ćwieka wyjechali do naszych zachodnich sąsiadów na wymianę uczniowską.

Każdy z nas miał obawy, czy uda się nam porozumieć. Zaopatrzeni w wiedzę zdobytą na lekcjach języka niemieckiego i angielskiego oraz w słowniki rozpoczęliśmy naszą przygodę. Po czterogodzinnej podróży dotarliśmy do uroczego, niemieckiego miasteczka Treuenbrietzen. Mieliśmy zapewniony nocleg w niemieckich rodzinach, które zgłosiły się po nas ok. godz. 19. Program naszego pobytu był bardzo napięty, ale przede wszystkim ciekawy. Każdy dzień rozpoczynał się śniadaniem u naszych opiekunów. Następnie byliśmy dowożeni do Gesamtschule "Am Burgwall".

W poniedziałek pierwszy dzień naszego oficjalnego pobytu, zostaliśmy powitani przez Burmistrza, Dyrektoraszkoły i uczniów. W wymianie brali też udział włoscy uczniowie, z którymi mieliśmy bardzo dobry kontakt. Oprowadzono nas po szkole, mogliśmyzobaczyć, w jakich warunkach uczą się nasi niemieccy przyjaciele, i jakie mają zajęcia szkolne. Gospodarze w trakcie naszej wizyty mieli „Tydzień projektów”, w ramach którego mieli do wykonania różne zadania. Były to np. drewniane ule, siedziska z palet czy maski karnawałowe, które były potempokazane na prezentacji projektów. Podzieleni na grupy, w której byli uczniowie z trzech państw, zwiedziliśmy miasteczko za pomocą gry miejskiej. Na koniec dnia odbyło się wspólne ognisko z pysznym jedzeniem.

Kolejny dzień wizyty rozpoczął się zajęciami jogi. Następnie znowu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Przeprowadziliśmy dyskusję, której tematem była demokracja w naszej szkole, jak jest dla nas ważna. Po smacznym lunchu przygotowanym przez uczniów szkoły, wzięliśmy udział w zawodach sportowych. Graliśmy wspólnie z naszymi kolegami w siatkówkę i piłkę nożną. Dało się zauważyć, że integracja przez wspólną zabawę to strzał w dziesiątkę.

W środę z samego rana wyruszyliśmy pociągiem do Berlina. W planach mieliśmy zwiedzanie najważniejszych zabytków stolicy Niemiec: Katedrę Berlińską, Bramę Brandenburską, Reichstag, fragmenty Muru Berlińskiego. Otrzymaliśmy też zadanie. Polegało ono na zrobieniu serii zdjęć: ze zwierzęciem, w trakcie posiłku, na tle zabytku oraz z wyróżniającą się w tłumie osobą. W siedzibie Bundestagu byliśmy na wystawie o historii demokracji w Niemczech. Stolica Niemiec zrobiła na nas bardzo pozytywne wrażenie, w oczy rzucały się tłumy turystów.

Czwartek rozpoczął się podsumowaniem zajęć i dyskusji o demokracji. Wspólnie z naszymi zagranicznymi kolegami opisywaliśmy swoją wymarzoną szkołę. Po obiedzie wybraliśmy się doPoczdamu, w którym zwiedziliśmy Pałac Sanssouci i historyczną, holenderską dzielnicę w centrum miasta.

W ostatni dzień przed wyjazdem nasi gospodarze zaprezentowali nam wystawę swojego rękodzieła. Całą uroczystość pożegnalną uświetniłoprzedstawienie teatralne oraz występ szkolnego zespołu muzycznego. W międzyczasie, opisywaliśmy na balonach, w jaki sposób możemy chronić demokrację w naszym kraju. W drugiej połowie dnia wzięliśmy udział w warsztatach lepienia z gliny i projektowaniu toreb z hasłem „Demokracja w szkole”.

Podsumowaniem dnia oraz całego pobytu była wspólna kolacja i dyskoteka, na której grał szkolny zespół, a jego wokalistką była włoska uczennica o niesamowitym głosie.Wspólnie z moja koleżanką Oliwią wykonałyśmy utwór „Niezapominajka”. Brawa były długie. Na dyskotece rozbrzmiewała muzyka niemiecka, włoska i oczywiście polska. Pożegnanie z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi było dla wszystkich uczestnikówbardzo wzruszające. W dniu wyjazdu zakupiliśmy drobne upominki dla naszych bliskich. Podziękowaliśmy opiekunom za serdeczne przyjęcie.

Cały nasz pobyt przebiegł we wspaniałej atmosferze. Mimo początkowych obaw udało się nam, z większym lub mniejszym sukcesem, pokonać barierę językową. Poznane tradycje i kultura naszych sąsiadów zapadną nam na długo w pamięć. Przekonaliśmy się jak ważna jest integracja z innymi krajami i oczywiście nauka języków obcych. Musimy pamiętać, że jesteśmy nie tylko Polakami, ale też Europejczykami. My młodzi powinniśmy uczyć się, co to jest demokracja i tolerancja. Nie możemy się już doczekać, kiedy wiosną odwiedzą nas nasi przyjaciele zNiemiec i Włoch w ramach programu ERASMUS+, który daje młodzieży możliwość poznawania tego, coeuropejskie. Na 100% przyjmiemy ich z wielką serdecznością i gościnnością.

Iga Radkiewicz

Bądź architektem swojego szczęścia

architekt szczescia

Wycieczka do Dusznik Zdroju i Kudowy Zdroju

Odbyła się kolejna wycieczką w ramach cyklu mającego na celu oswajanie dzieci z miejscami służącymi odbiorowi kultury, którego autorką jest pani Anna Kwiatkowska. Podopieczni z jej świetlicowej grupy V wyjechali wraz z nią w sobotę 20. października do Kotliny Kłodzkiej. W opiece nad grupą wspierała ją pani Paulina Chaim.

Wycieczka rozpoczęła się zwiedzaniem Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju, gdzie uczniowie mieli nie tylko możliwość zapoznania się z historią powstawania papieru, zwiedzenia wystawy multimedialnej poświęconej banknotom oraz wystawy sztuki papierniczej, ale także wzięli udział w warsztatach czerpania papieru, gdzie wykonali własnoręcznie po dwa arkusze papieru czerpanego; białego z emblematem oraz kolorowego z motywem roślinnym.

Z Dusznik Zdroju pojechaliśmy do Kudowy Zdroju, gdzie naszym głównym celem było zwiedzenie Muzeum Zabawek. Dzieci z ogromną satysfakcją przysłuchiwały się historii zabawek oraz podziwiali eksponaty prezentujące zabawki, którymi bawili się ich rodzice, dziadkowie i pradziadkowie. Największą sensację wzbudziła sala klasowa wyposażona w eksponaty sprzed kilkudziesięciu lat oraz sala poświęcona pluszowym misiom. Tutaj także dzieci wzięły udział w warsztatach, w ramach których wykonały własnoręcznie drewnianą zabawkę.

Po zwiedzaniu muzeum udaliśmy się do Parku Zdrojowego, gdzie uczniowie mieli możliwość zobaczenia punktów poboru wody leczniczej, źródeł tejże wody oraz pijalni wód. Nie obyło się oczywiście także bez degustacji tamtejszych wód oraz rekreacji na parkowym placu zabaw.

Wycieczka sprawiła dzieciom ogromną satysfakcję, a dowodem na to były pochwały ze strony przewodników oraz prowadzących warsztaty w obu muzeach, którzy stwierdzili, że dawno nie spotkali się z tak zdyscyplinowaną i chłonącą wszelkie informacje grupą, która przy tym wykazała się ogromną wiedzą i chęcią dzielenia się nią z innymi.

Przyjdź, poznaj Wodza!

Biblioteka szkolna zaprasza do czytelni na wystawę pt. „Wdzięczni Ci jesteśmy Ojczyzno…” z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości. Znajdziesz tu książki, cytaty, filmy o Józefie Piłsudskim – polskim działaczu społecznym i niepodległościowym, żołnierzu, polityku, mężu stanu.

Dowiesz się też wiele o naszym hymnie narodowym. Będzie to element przygotowania do listopadowego konkursu pt. „Znam hymn i symbole narodowe Polski” organizowanego przez bibliotekę szkolną.

SERDECZNIE WSZYSTKICH ZAPRASZAMY!

Sukces w Powiatowym Konkursie Czytelniczym

Miło nam poinformować, że Konrad Gągorowskiz kl. 8c jest zwycięzcą Finału Powiatowego Konkursu „Przygody przy wsparciu przyrody” zorganizowanego 10 października 2018 r. przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Złotoryi.

Do ścisłego finału zakwalifikowało się 7 uczestników z naszego powiatu. Drugi etap obejmował szczegółową znajomość książek: „Tajemniczy ogród” F. H. Burnett, „Księga dżungli” R. Kiplinga, „Szaleństwa Panny Ewy” K. Makuszyńskiego. Finał składał się z dwóch części – pisemnej i ustnej. W obu bezkonkurencyjny okazał się Konrad.

Serdecznie gratulujemy.

Finał wojewódzki w sztafetowych biegach przełajowych

10 października w Olszynie Lubańskiej odbył się Finał wojewódzki w sztafetowych biegach przełajowych połączony z rozpoczęciem roku sportowego organizowanego przez SZS Dolny Śląsk. Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotoryi wystawiła reprezentacje chłopców i dziewcząt w kategorii klas IV-VI oraz klas VII-Gim. Lepiej zawody udały się młodszym klasom naszej szkoły, gdyż drużyna chłopców zajęła bardzo dobre 7 miejsce, a dziewcząt 12 miejsce na 22 drużyny. Troszkę gorzej powiodło się uczniom klas starszych. Dziewczęta uplasowały się na 14 miejscu, chłopcy zaś na 21 miejscu. Tylko startujący wiedzą jak trudna i wymagająca jest trasa biegów, dlatego wielkie podziękowania i gratulacje dla wszystkich uczestników za ukończenie zawodów.

Skład reprezentacji klas młodszych:
Dz kl IV-VI- Julia Śliwowska, Anna Kopińska, Maja Wachełka, Noemi Niemczyczka, Maja Rakowska, Karolina Czernatowicz, Natalia Gagatek, Julia Makowska, Julia Rybarczyk, Marta Lewandowska.
Ch kl IV-VI – Kazimierz Doskocz, Mateusz Stafisz, Jakub Świątkowski, Marcel Rabenda, Oliwier Zapłata, Wiktor Postrzelony, Kacper Stanowski, Bartosz Polański, Aleksander Łaskawiec,Dawid Gap

Grupę sztarszych uczniów reprezentowali:
Dz kl VII-gim – Monika Mikołajczyk, Wiktoria Polańska, Emilia Futerhendler, Nikol Łaskawiec, Aleksandra Kalisz, Wiktoria Suchenek, Kinga Piędel, Kinga Serok, Wiktoria Angus,Ewelina Hnatów.

Ch kl VII-gim – Jakub Tycel, Maciej Dąbrowski, Piotr Majewski, Mikołaj Jagucak, Gabriel Malarewicz, Kornel Hanysz, Jonasz Ćwiek, Wojciech Rusewicz, Kacper Janiszewski, Kacper Gliwa.

Opiekunami byli Tomasz Antonowicz i Janusz Bober.

Spotkania Koordynatorów w ramach projektu Erasmus+ Europlay

8 i 9 października bieżącego roku nasza szkoła była organizatorem trzeciego Spotkania Koordynatorów w ramach projektu Erasmus+ Europlay realizowanego we współpracy z krajami partnerskimi w latach 2017-2019. Gościliśmy nauczycieli z 3 krajów partnerskich – Włoch, Anglii i Niemiec. Spotkania robocze odbywały się w miejscu niezwykłym - w zamku Kliczków. Podczas sesji roboczych został zaplanowany drugi rok współpracy międzyszkolnej, a także jej spodziewane efekty jakim jest projekt wymarzonego placu zabaw. Jak zawsze, spotkania były miłe i owocne!

Do zobaczenia podczas wymiany uczniów w Ashington w Anglii już w listopadzie!

MAŁE OJCZYZNY - JEDNA OJCZYZNA

W dniu 17 października 2018 r. w ramach zadania szkoły "Małe ojczyzny - jedna Ojczyzna" rozpoczęliśmy współpracę ze Szkołą Podstawową nr 18 im. Jana Brzechwy w Legnicy. Uczniowie klasy 5A pod opieką wychowawczyni p. Elżbiety Adamowicz i nauczycielki historii p. Danuty Boroch wspólnie z gośćmi z 4A płukali złoto pod okiem instruktorów z Polskiego Bractwa Kopaczy Złota. Legniccy uczniowie zwiedzali naszą szkołę i podziwiali makiety złotoryjskich zabytków oraz okolicznościowe wystawy i gazetki. Szczególny zachwyt wywołała hala sportowa "Tęcza", w której odbywają się lekcje wychowania fizycznego. Atrakcją dla naszych gości był udział w grze miejskiej. Dzięki aplikacji na telefon drużyny składające się z uczniów obu szkół w niekonwencjonalny sposób poznawali zabytki Złotoryi. Przy realizacji gry pomagali wolontariusze ze stowarzyszenia Nasze Rio. Wiele wysiłku wymagało także wejście na wieżę kościoła NNMP. Trud się opłacił, gdyż panorama miasta i okolic zapierała dech w piersiach. Na koniec nasi goście zwiedzili Muzeum Złota. Spotkanie w naszej szkole jest dopiero początkiem współpracy. W planach jest wyjazd z rewizytą do Legnicy.

1 procent 2022 

bip

Logowanie

Tłumacz

Licznik odwiedzin

Dzisiaj86
Wczoraj306
Wizyt w tygodniu1263
Wizyt w miesiącu18426
Łącznie wizyt731644

telefon zaufania

edoo

szpd

animus

fundacja kghm

uodo tdts logo color rgb

uodo

reaguj masz prawo

Fundacja Rosa
Stop zwolnieniom z WF-u
Teatr TVP

 Fundacja kultury 03

Szanowni Państwo! Serdecznie witamy na oficjalnej stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 3 im. Henryka Brodatego w Złotoryi. Mamy nadzieję, że strona pozwoli uzyskać Państwu jak najwięcej informacji oraz zachęci do odwiedzenia naszej szkoły ..
Szkoła Podstawowa nr 3
im. Henryka Brodatego w Złotoryi

tel. /76/ 878 35 74 fax. /76/ 743 70 75

Copyright © 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone.