Podsumowanie projektu Erasmus+ “Little Prince embracing his European friends on the challenged Earth”

Projekt pt. „Mały Książe i jego europejscy przyjaciele stawiają czoła problemom współczesnego świata” został zainspirowany uniwersalną powieścią Antoine'a de Saint-Exupéry'ego. W projekcie wzięło udział sześć krajów UE: Hiszpania (główny koordynator), Chorwacja, Grecja, Irlandia, Włochy i Polska. Grupą docelową projektu byli uczniowie w wieku 11-13 lat. Głównym zadaniem uczestników projektu było zgłębienie najważniejszych kwestii społeczno-cywilizacyjnych współczesnego świata, takich jak zmiany klimatyczne, zrównoważony rozwój, wojny i problemy uchodźców, zdrowy tryb życia, uzależnienie od technologii, czy równouprawnienie. W ciągu trzech lat trwania projektu łącznie dziewiętnastu uczniów naszej szkoły udało się w tę fascynującą międzykulturową podróż i miało okazję gościć w domach swoich europejskich rówieśników.

pods erasmusa

Co dał nam udział w programie Erasmus+?

  • Nawiązywanie nowych znajomości z rówieśnikami z innych krajów - na wymianach uczniowie przebywają w mniejszych lub większych grupach i dzielą się doświadczeniami z młodzieżą z innych krajów, przekłada się to również na kontakty w mediach społecznościowych i niesie szansę na zawarcie długotrwałych przyjaźni. 
  • Doskonalenie umiejętności językowych – projekt realizowany jest w języku angielskim, tak więc uczniowie posługują się nim wykonując wszystkie zadania np. video, plakaty, ankiety.  Nie chodzi jednak tylko o sytuacje szkolne - nie ma lepszej okazji do sprawdzenia swojej znajomości języka angielskiego niż “przymus” użycia go w codziennej komunikacji z zagranicznymi rówieśnikami i ich rodzinami w trakcie wymiany. 
  • Rozwój kompetencji miękkich – kreatywność, współpraca w grupie, motywacja do działania, umiejętność zarządzania czasem – to tylko niektóre elementy, które rozwijamy biorąc udział w projekcie.
  • Rozwój osobisty –  dzięki wyjazdom i przyjmowaniu u siebie gości uczniowie stają się bardziej otwarci, wychodzą ze strefy komfortu i przełamują indywidualne bariery, np. stres związany z prezentowaniem własnej pracy, z występami publicznymi (sic!) w języku angielskim! Uczniowie odkrywają swoje mocne strony i podnoszą poziom samoświadomości - projekt jest okazją do połączenia wiedzy z różnych dziedzin i  zastosowania jej w praktyce.
  • Wymiana kulturowa – z pewnością największa wartość dodana projektu. Przez tydzień uczniowie stają się członkami innej rodziny, poznają odmienną kulturę, kuchnię, zwiedzają osobliwe miejsca, często pomijane przez turystów. Wymiana uczy samodzielności i wytrwałości, bo choć na pierwszy rzut oka jest to spełnienie marzeń, to jednak po kilku dniach pojawiają się obawy, tęsknota i emocje, z którymi trzeba umieć sobie radzić. Często zdarza się jednak, że rodziny gości i goszczących (guest – host families) kontaktują się ze sobą nawet po zakończonej wymianie, a czasem nawet odwiedzają się poza projektem!
  • Poznanie nowych narzędzi i programów technologicznych – pracując przy projekcie nasi uczniowie z pomocą nauczyciela tworzyli ankiety online, prezentacje multimedialne videoblogi, klipy muzyczne i ulotki.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom projektu za trzy lata wytężonej pracy, za Waszą kreatywność i wspaniałe pomysły, a Waszym rodzinom - za otwartość i zaufanie!