3 grudnia uczniowie klasy 7a, w ramach realizacji projektu, wzięli udział w niezwykłych warsztatach, które połączyły kreatywność z nauką: tworzenie mgiełek zapachowych. Te zajęcia to idealny przykład, jak dziedzina kosmetologii nierozerwalnie łączy się z STEM (Nauka, Technologia, Inżynieria, Matematyka).
Kosmetologia to nie tylko estetyka, to przede wszystkim chemia, biologia i inżynieria produktu. Tworzenie mgiełki wymagało od uczniów zastosowania wiedzy ścisłej:
- Chemia Produktu: interakcje między wodą a olejkami zapachowymi, rozumiejąc, jak zbudować stabilną formułę mgiełki. Zobaczyli praktyczne zastosowanie wiedzy o roztworach i mieszaninach w roli technologa produktu.
- Inżynieria i Precyzja: Mgiełka musiała być sporządzona z dokładnością inżynierską. Precyzyjne odmierzanie składników było kluczowe dla sukcesu projektu i miało na celu naukę skrupulatności wymaganej w laboratoriach.
- Prototypowanie: Realizacja małego projektu technologicznego – wykonanie własnego, gotowego produktu – to wprowadzenie do procesów prototypowania i produkcji.
Dlaczego to jest ważne? Promując udział w STEM, zwłaszcza wśród dziewcząt, pokazujemy, że branża kosmetyczna i chemiczna oferuje fascynujące zawody techniczne i inżynierskie wymagające wiedzy ścisłej, a umiejętności takie jak przelewanie i wkraplanie z precyzją są podstawą pracy laboratoryjnej.
Podczas warsztatów uczniowie aktywnie uczestniczyli w kluczowych etapach tworzenia mgiełki:
- Poznajemy Zapachy: Ćwiczenia na rozpoznawanie i łączenie różnych woni rozwijały percepcję i kreatywność w tworzeniu kompozycji.
- Uczymy się Przelewania i Wkraplania: Te czynności, wykonywane z dbałością o dokładność, doskonaliły zdolności motoryczne i uczyły podstaw precyzji niezbędnej w każdej pracy laboratoryjnej.
Po nauce przyszła zasłużona nagroda: zimowe ognisko i zabawy ruchowe na dworze, które świetnie uzupełniły dzień pełen skupienia, zapewniając relaks i integrację klasy.
To był dzień, który udowodnił, że nauka może pachnieć pięknie, a STEM jest dla każdego.
