Wizyta zagranicznych gości w ramach projektu Erasmus+ Europlay

W ostatnim tygodniu listopada, w ramach pierwszego spotkania w projekcie Erasmus+ Europlay, gościliśmy uczniów i nauczycieli ze szkół : 2° CircoloGragnano (Włochy), International School of Stuttgart (Niemcy) oraz BothalPrimary SchoolAshington (Anglia). Nasz projekt koncentruje się na przekształceniu placów zabaw w szkołach podstawowych w kreatywne przestrzenie do nauki. Opiera się on na programie nauczania STEM, który składa się takich dyscyplin jak: NAUKI PRZYRODNICZE (Science), TECHNOLOGIA (Technology), INŻYNIERIA (Engineering) i MATEMATYKA (Math). Jest to koncept w celu zwiększenia udziału tych dziedzin w edukacji, aby pomóc dzieciom budować powiązania pomiędzy nimi i lepiej je rozumieć. Zatem nie zabrakło w trakcie naszych zajęć kreatywnych elementów, takich jak bajki: Pomysłowy Dobromir i Zaczarowany Ołówek, puzzle z zabytkami Złotoryi, czy klocki konstrukcyjne.

Uczniowie klas 4 pracowali w grupach międzynarodowych przez pięć dni według opracowanego planu.

Dzień 1: Zapoznanie się, prezentacje multimedialne o swojej szkole i regionie. Zabawy techniczno - modelarsko - naukowe. Po południu wycieczka po Złotoryi.

Dzień 2: Praca zespołowa nad stworzeniem propozycji na logo projektu. Płukanie złota.

Dzień 3: Praca nad przykładowymi pytaniami do ankiety dotyczącej placu zabaw idealnego do zabawy i nauki jednocześnie. Wizyta w Vitbisie.

Dzień 4: Szkolenie dotyczące narzędzia eTwinning (program Unii Europejskiej umożliwiający placówkom w całej Europie nawiązanie współpracy dzięki wykorzystaniu mediów elektronicznych). Zajęcia Zumby oraz animacje z Fabryką Urodzin.

Dzień 5: Dyskusja z dziećmi na temat ich refleksji na temat spotkania w Polsce oraz sugestii dotyczących następnego spotkania. Rozwiązywanie problemów matematycznych.

Dla dzieci forma nauki przez doświadczanie nowych sytuacji oraz współpraca ze swoimi rówieśnikami z innych krajów, była interesująca. Zajęcia, w których dzieci brały udział wymagały ich zaangażowania w rozwiązanie zadania lub problemu, a przy tym, wykorzystania potencjału językowego. Naturalny entuzjazm dzieci do działania, przezwycięża napotkane przeszkody i tym razem też tak było! Bariera językowa początkowo widoczna, ostatecznie nie miała żadnego znaczenia, bo komunikacja była na tyle dobra, aby móc osiągnąć zamierzony cel.

Zorganizowanie takiego przedsięwzięcia wymagało również dużego zaangażowania zespołu nauczycieli, którzy to, albo przygotowali i prowadzili zajęcia, albo koordynowali działania, czy też sprawowali opiekę nad dziećmi w czasie wycieczek do najciekawszych miejsc w Złotoryi. Należą się im serdeczne podziękowania!

Mamy nadzieję, że będziemy miło wspominani przez naszych gości, a dzieci już nie mogą się doczekać kolejnych wyjazdów i kolejnych wyzwań czekających na nich w zaprzyjaźnionych krajach!