"Z Lokomotywą w tle"

lokomotywaCzarodziej Słów
Uczniowie w SP 3 znają Tuwima, a udowodnili to biorąc udział o szkolnym konkursie pt. „Z Lokomotywą w tle” W roku 2013 (ustanowionym przez sejm Rzeczpospolitej Polskiej Rokiem Juliana Tuwima) przypadła sześćdziesiąta rocznica śmierci poety oraz setna od jego poetyckiego debiutu - publikacji wiersza „Prośba” w „Kurierze Warszawskim”. W mijającym roku podjęliśmy się szeregu działań mających na celu przybliżenie postaci i twórczości pisarza, uwrażliwienie naszych uczniów na sztukę poetycką oraz zwrócenie uwagi na piękno mowy polskiej.


Wzięliśmy udział w konkursie „Zaczarowany świat wierszy Juliana Tuwima” ogłoszony przez Dolnośląską Bibliotekę Pedagogiczną we Wrocławiu, zorganizowaliśmy w klasach IV - VI „Szkolny Konkurs Poezji Juliana Tuwima”, a uczniowie
klas I – III na przełomie kwietnia i maja uczestniczyli w zajęciach poświęconych jego poezji oraz oglądali prezentację multimedialną o pisarzu. W listopadzie, w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” (w poniedziałki i wtorki na długich przerwach) odbywało się w bibliotece głośne czytanie wierszy Tuwima. Rok 2013 dobiega końca. 13 grudnia podsumowaliśmy nasze działania związane z obchodami Roku Juliana Tuwima. Uczniowie z Koła Miłośników Książki wystąpili z przedstawieniem „Tuwim znany i lubiany” (A. Stawowska „Biblioteka w szkole” 04/2013). W sposób humorystyczny zaprezentowali niektóre jego wiersze, oraz przypomnieli, że tworzył także teksty kabaretowe, teksty piosenek, był poliglotą oraz założycielem grupy poetyckiej „Skamander”. Następnie w dwóch grupach wiekowych (dla klas I - III i IV – VI) odbyły się konkursy sprawdzające znajomość twórczości „Czarodzieja słów”. Rywalizujące drużyny miały za zadanie między innymi „posadzić pasażerów” w wagonach jak w „Lokomotywie”, skojarzyć rekwizyt z tytułem, albo ułożyć z rozsypanki zwrotkę wiersza i podać jego tytuł. Rozwiązywali rebusy, z diagramów wykreślali tytuły wierszy i odgadywali hasło oraz odpowiadali na szereg pytań związanych z wierszami poety. Nad przebiegiem konkursu czuwała komisja. 
I miejsce (w młodszej grupie) zajęli uczniowie klas 3, a II miejsce uczniowie klas 2. Pierwszoklasiści byli obserwatorami i kibicami. W starszej grupie I miejsce zajęły klasy 6, II klasy 5, a trzecie miejsce klasy 4.
Drużyny – w obu grupach wiekowych były świetnie przygotowane, a różnica punktów była naprawdę minimalna.