LEARNING DEMOCRACY BY SCHOOL

docxRegulamin projektu ERASMUS + „Learning democracy by school”

pdfRegulamin projektu ERASMUS + „Learning democracy by school”

docxDziałania w ramach Projektu ERASMUS + „Demokracja w szkole”

pdfDziałania w ramach Projektu ERASMUS + „Demokracja w szkole”

 

 

Zakończenie projektu „Nauka demokracji w szkole”

 

W dniach 22-28 września 2019r. siedmioosobowa grupa uczniów i absolwentów naszej szkoły pod opieką Wiolety Michalczyk i Olgi Tylutki (Stowarzyszenie „Nasze Rio”) wzięła udział w spotkaniu kończącym dwuletni projekt „Nauka demokracji w szkole”, które odbyło się we Włoszech. Spotkali się tam uczestnicy projektu ze szkół partnerskich: Gesamtschule z Treuenbrietzen z Niemiec, Podesti Institut z Chiaravalle (region Marche) i naszej. Nasi uczniowie mieszkali w rodzinach swoich włoskich kolegów: Elisy i Matteo oraz u Marianny - nauczycielki z tamtejszej szkoły. Mieli świetną okazję poznać inną kulturę, zwyczaje i poćwiczyć znajomość języków obcych.

Pierwszy dzień spędziliśmy w podróży. Niektórzy z nas lecieli po raz pierwszy samolotem, a dla „weteranów lotów” przeżyciem okazało się ogromne lotnisko w Monachium, gdzie z jednego terminalu na drugi trzeba było jechać pociągiem. Daliśmy radę i szczęśliwie dotarliśmy do Ankony, skąd późną nocą odebrali nas gospodarze.

Drugi dzień to zajęcia w szkole. Najpierw uroczyste powitanie przez Dyrektora Szkoły i Burmistrza Chiaravalle. Był również obecny Burmistrz Truenbrietzen. Następnie uczniowie udali się na warsztaty fotograficzne, a nauczyciele i przedstawiciele partnerskich instytucji i miast zajęli się podsumowaniem projektu i przygotowaniem raportu końcowego. Padły też propozycje kontynuowania współpracy. Po przerwie na lunch udaliśmy się na zajęcia sportowe do sali gimnastycznej w innej szkole, gdzie w międzynarodowych drużynach graliśmy w siatkówkę. Wieczorem miła niespodzianka: promocja serii książek “I processi per i crimini di Guerra tedeschi in Italia” zorganizowana w Teatrze Miejskim specjalnie z myślą o uczestnikach projektu o demokracji. Podziękowano im w ten sposób za współpracę w ramach projektu. Po wizycie w teatrze kolacja w stołówce szkoły imienia “Marii Montessori”. Ta znana nauczycielka urodziła się właśnie w Chiaravalle.

Trzeci dzień do południa również spędziliśmy w szkole: nauczyciele kontynuowali podsumowanie projektu, a uczniowie pod kierunkiem Jonasa ze Stowarzyszenia SV-Bildungswerk z Berlina przygotowywali plakaty apelujące o ochronę Ziemi i klimatu. Po lunchu kolejne zajęcia sportowe - tym razem koszykówka. I oczywiście, mimo deszczu musieliśmy spróbować włoskich lodów.

Środa zaczęła się od wizyty na cmentarzu, gdzie wspólnie z Niemcami złożyliśmy wieniec na grobie bohatera wojennego, dzięki któremu Treuenbrietzen i Chiaravalle zostały w 2010 roku miastami partnerskimi. Potem pojechaliśmy do Ankony, gdzie zwiedziliśmy szkołę średnią IIS Podesti Calzecchi Onesti. Bardzo spodobały nam się świetnie wyposażone pracownie, np. fryzjerska, fotograficzna, ortodontyczna, czy kosmetyczna. Po poczęstunku spotkaliśmy się z panią przewodniczką Laurą, która oprowadziła nas po Ankonie. Opowiedziała nam m.in. o cmentarzu żołnierzy polskich, o historii i znaczeniu handlowym portu, pokazała romańsko-bizantyjską katedrę i Łuk Triumfalny. Potem spędziliśmy trochę czasu nad Adriatykiem, gdzie niektórzy z nas odważyli się na kąpiel w morzu. Wygonił nas stamtąd deszcz, zakupy i pyszna kolacja w winnicy z widokiem na górę Monte Conero wynagrodziły nam to.

Czwartek od rana w podróży: dwie zabytkowe miejscowości – Macerata i Conero. Historia pierwszego z nich sięga przełomu III i IV w. p.n.e. Zobaczyliśmy m.in. przepiękne pałace, z których wiele jest obecnie siedzibą wydziałów miejscowego uniwersytetu. Jest to miasto najbardziej znanego poety włoskiego Giacomo Leopardi i znaku nieskończoności. Potem naturalnie lody i pizza. W Recanati wdrapaliśmy się na wieżę widokową, skąd podziwialiśmy zapierające dech w piersi widoki. Po powrocie tradycyjnie kolacja „u Montessori”.

W piątek mieliśmy możliwość zwiedzić przepiękne jaskinie - „Grotte di Frasassi”- system jaskiń krasowych. Bajkowy krajobraz stworzony przez naturę długo pozostanie w naszej pamięci. Po powrocie piekliśmy wspólnie ciasta według miejscowych przepisów. Były pyszne! Po kolacji oczekiwana, choć nietypowa dyskoteka. Okazało się, że mogliśmy nauczyć się tańca pod kierunkiem fachowego instruktora.

W sobotę rano wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Trudno było się pożegnać z włoskimi i niemieckimi kolegami, ale na pewno nawiązane przyjaźnie przetrwają próbę odległości. Warto było wziąć udział w projekcie!


Aleksandra Wróblewska i Wioleta Michalczyk

 

 

Hotele dla owadów

 

W czerwcu 2019 r. przed naszą szkołą pojawiły się trzy kolorowe „Hotele dla owadów”, wykonane w ramach projektu grantowego, na który otrzymano pieniądze ze środków projektu „Nauka demokracji w szkole” w ramach programu Erasmus+. Grupa dziewcząt - tegorocznych absolwentek klasy gimnazjalnej: Natalia Czapińska, Sofiia Kolesnykova, Iga Radkiewicz, Oliwia Maciejewska i Krystyna Vynar napisała wniosek, w którym przedstawiono założenia projektu wraz z kosztorysem i sposobem wykonania zaplanowanych urządzeń. Celem projektu była współpraca młodzieży na rzecz „dobra wspólnego” w szkolnej społeczności oraz edukacja ekologiczna uczniów, szczególnie klas młodszych. Ich uczniowie będą mogli podejrzeć życie owadów zapylających, które znacząco przyczyniają się do utrzymania prawidłowego ekosystemu. Dziewczętom pomagał wprawdzie jeden z rodziców, ale główną część prac wykonały same, ucząc się i bawiąc jednocześnie, co przyczyniło się do integracji ich grupy. Wykazały się dużą odpowiedzialnością za swoje działania. Jest to jednocześnie grupa, która brała aktywny udział we wszystkich działaniach projektu o demokracji od 2017 roku.

 

 

KONKURS GRANTOWY „LEARNING DEMOCRACY BY SCHOOL”

Zachęcamy do wzięcia udziału w konkursie w ramach projektu "Nauka demokracji w szkole"

 pdfREGULAMIN KONKURSU GRANTOWEGO „LEARNING DEMOCRACY BY SCHOOL”

pdfWNIOSEK O DOTACJĘ NA REALIZACJĘ PROJEKTU W RAMACH KONKURSU ,,LEARNING DEMOCRACY BY SCHOOL’’

 

 

 

Wizyta włoskich oraz niemieckich partnerów projektu ERASMUS+

W dniach 24 – 28 marca 2019r. mieliśmy przyjemność gościć w naszej szkole niemieckich oraz włoskich partnerów projektu ERASMUS + „Nauka demokracji w szkole”. Wizyta gości z Gesamtschule z Treuenbrietzen w Niemczech i PodestiCalzecchiOnesti z Chiaravalle we Włoszech była długo oczekiwanym wydarzeniem dla naszej społeczności szkolnej.

W poniedziałkowy ranek Pani Dyrektor Danuta Boroch powitała uroczyście przybyłych nauczycieli oraz uczniów, którzy następnie udali się na zwiedzanie naszej placówki. Największe wrażenie zrobiły na naszych gościach malowidła przedstawiające Złotoryję, które znajdują się przy głównym wejściu do szkoły, oraz makiety zabytków Złotoryi i okolicy wykonane przez naszych uczniów pod kierunkiem pana Damiana Komady.

Ciekawym doświadczeniem były również zajęcia w nowym laboratorium chemicznym, przeprowadzone przez panią Dorotę Jarczak. Następnie goście mieli możliwość obejrzenia pokazu naszych akrobatów oraz cheerleaderek przygotowanych przez pana Tomasza Antonowicza oraz panią Alicją Szapował. Zakończeniem poniedziałkowego przedpołudnia okazała się świetna wspólna zabawa łącząca taniec i ćwiczenia, czyli zajęcia zumby prowadzone przez panią Magdalenę Hrycaj.

Po wspólnym obiedzie, nasi goście mieli okazje zwiedzić Złotoryję, jednak w dość nietypowy sposób, bo zamiast tradycyjnego zwiedzania miasta z przewodnikiem, zagrali oni w grę miejską przygotowaną przez wolontariuszy naszego lokalnego partnera, członków stowarzyszenia NASZE RIO. Wieczór natomiast upłynął przy wspólnych zabawach integracyjnych oraz uroczystej kolacji, podczas której wręczyliśmy naszym gościom upominki przygotowane przez Urząd Miasta oraz naszą szkołę, tak aby po powrocie do domów mieli oni nie tylko mnóstwo pięknych wspomnień, ale również drobne pamiątki przypominające im pobyt w naszym mieście.

We wtorek odbyły się zajęcia projektowe, które miały na celu podsumowanie naszych dotychczasowych działań; a następnie uczniowie oraz nauczyciele udali się na zamek Grodziec, gdzie czekało nas emocjonujące popołudnie. Zwiedzanie zamku, zawody strzelania z łuku (w których niepokonani okazali się nasi uczniowie), pokaz walk rycerskich, sesja fotograficzna w strojach historycznych wypożyczonych z naszej szkoły sprawiły, że nawet niezbyt sprzyjająca pogoda nie była w stanie zepsuć naszych nastrojów. Zwieńczeniem tego dnia okazała się przepyszna kolacja przygotowana w zamkowej sali.

W środę do południa zwiedzaliśmy fabrykę ozdób choinkowych VITBIS, gdzie braliśmy udział w warsztatach dekorowania bombek, a następnie nasi goście mieli okazję spróbować naszej lokalnej tradycji płukania złota. Po obiedzie odbyły się ostatnie warsztaty na temat zmian, które każdy z nas może dokonywać w środowisku lokalnym, przeprowadzone przez panią Barbarę Zwierzyńską ze stowarzyszenia NASZE RIO. Całość wizyty przygotowały koordynatorki projektu: pani Wioleta Michalczyk, pani Aleksandra Rogulska oraz pani Aleksandra Kroczak. Spotkanie to, było dla wszystkich nie tylko wspaniałą możliwością doskonalenia umiejętności językowych, ale przede wszystkim szansą na poznanie innych kultur, nawiązanie przyjaźni i zdobycie niezapomnianych wspomnień.

Ostatnie już spotkanie projektowe, podsumowujące wszystkie podjęte na przestrzeni 2 lat działania w ramach projektu „Nauka demokracji w szkole”, odbędzie się we wrześniu we Włoszech. Z niecierpliwością czekamy na to wydarzenie.

 

Wyniki konkursu WYMARZONA SZKOŁA

W dniu 23.01.2019r. rozstrzygnięto konkurs realizowany w ramach projektu ERASMUS+ "Nauka demokracji w szkole". Spośród wielu prac, Jury wybrało te, w których uczniowie wykazali się największą kreatywnością oraz najbardziej trafnie zrealizowali temat konkursu - Wymarzona Szkoła. Postanowiono przyznać nagrody w kategorii prac plastycznych, prezentacji multimedialnej, projektu oraz prac literackich (wiersz oraz opowiadanie). Oto wyróżnieni uczniowie:

PRACA PLASTYCZNA - klasy I
I miejsce - Diana Nalepka 1D
II miejsce - Rafał Kołodziejczyk 1C
III miejsce - Zofia Tarkowska 1C
Wyróżnienie: Hanna Matuszkiewicz 1B

PRACA PLASTYCZNA - klasy II
I miejsce - Katarzyna Browolejt 2A
II miejsce - Szymon Stępień 2B
III miejsce - Hanna Biedak 2B
Wyróżnienie: Antoni Wróblewski 2C

PRACA PLASTYCZNA - klasy III
I miejsce - Małgorzata Stryczek 3B
II miejsce - Helena Kulas 3B
III miejsce - Jasmina Ladra 3B

PRACA PLASTYCZNA - klasy IV-VIII oraz gimnazjum
I miejsce - Hanna Kulas i Malwina Wankiewicz 5F

PROJEKT:
I miejsce - klasa 4B
II miejsca - klasa 4C

PREZENTACJA MULTIMEDIALNA
I miejsce - Iga Radkiewicz 3A GIM
II miejsce - Aleksander Wiącek 8B

PRACA LITERACKA - wiersz
I miejsce - Aleksandra Wybraniec 6C
II miejsce - Maja Maliszewska 8A
III miejsce - Emilia Koszelowska 6C

PRACA LITERACKA - opowiadnia
I miejsce - Krystyna Wynar 3A GIM
II miejsce - Natalia Tyc 8B
III miejsce - Kornel Hanysz 8B oraz Katarzyna Gawrońska 6C
Wyróżnienie: Julia Fajkisz 5C

Gratulujemy raz jeszcze wszystkim uczniom oraz dziękujemy za tak duże zainteresowanie konkursem. Zachęcamy do dalszego angażowanie się w działania w ramach projektu ERASMUS+ w naszej szkole :)

 

Samorządność w szkole

13 grudnia 2018r. odbyły się w naszej szkole warsztaty dla uczniów i nauczycieli na temat samorządności uczniów. Przeprowadzono je w ramach realizowanego przez nas projektu „Nauka demokracji w szkole”- program Erasmus+. Prowadzący zajęcia - pan Michał Tragarz z Centrum Edukacji Obywatelskiej z Warszawy przybliżył nam tematykę partycypacji młodzieży w życiu szkoły.

W trakcie spotkania z uczniami - przedstawicielami samorządów klasowych z klas VI-VIII i III gimnazjalnych omówiono szereg ważnych zagadnień, w tym: wybory do samorządu (kwestie organizacyjne), komunikacja pomiędzy uczniami oraz uczniami i nauczycielami, życie szkoły (pozalekcyjne akcje i wydarzenia), uczenie się i prawa ucznia oraz podejmowanie decyzji. Przedyskutowano celowość istnienia SU. Przypomniano zasady prawidłowych wyborów. Podano pomysły na poprawę komunikacji w szkole: debata szkolna, dyżury członków samorządu, spotkania z dyrekcją szkoły, informacje na portalu społecznościowym. Rozmawiano także o budżecie obywatelskim, co doskonale wpisuje się w ogłoszony w szkole konkurs grantowy na projekt do realizacji. Uświadomiono uczniom, że należy zaczynać od drobnych spraw, które ich dotyczą.

Na spotkaniu z nauczycielami: wychowawcami, opiekunami SU i Wolontariatu poruszano kwestie istotne dla lepszej współpracy pomiędzy uczniami i nauczycielami. Podano pomysły do wykorzystania na godzinach wychowawczych, np. debaty klasowe na ciekawe i ważne dla uczniów tematy, wspólne podejmowanie decyzji i tworzenie zasad współżycia w klasie, klasowe zwyczaje, święta i rytuały, godziny wychowawcze prowadzone przez uczniów. Wiele z nich istnieje już w naszej szkole, a inne warte są wprowadzenia.

 

WYKŁADY O POLSKICH KONSTYTUCJACH

7 grudnia 2018 r. odbył się w Szkole Podstawowej nr 3 cykl wykładów pt. "Konstytucje odrodzonej Polski - rozważania w 100-lecie odzyskania niepodległości". Zajęcia przeprowadziła pani Anna Feja - Paszkiewicz - doktor nauk prawnych, specjalność prawo konstytucyjne, adiunkt w Katedrze Prawa Konstytucyjnego, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Zielonogórski. Autorka artykułów, opracowań naukowych i opinii prawnych. Pani doktor w pracy badawczej koncentruje się na problematyce źródeł prawa, prawa wyborczego, demokracji partycypacyjnej i ustrojowego prawa samorządu terytorialnego.

Pani dyrektor Danuta Boroch serdecznie przywitała panią Annę, podziękowała jej za przygotowanie wykładów oraz podarowała naszą publikację „Ocalić od zapomnienia”. W wykładach uczestniczyli uczniowie klasy 8A, 8B, 8C oraz 7B, 6A i 6C. Spotkanie znakomicie wpisało się w nasze działania realizowane w ramach projektu „Nauka demokracji w szkole”. Ponadto było także przejawem bardzo dobrej współpracy szkoły z rodzicami - pani Anna Feja - Paszkiewicz jest mamą naszej uczennicy.

Spotkanie z wykładowcą uniwersyteckim znakomicie wzbogaciło ofertę edukacyjną szkoły. Było niecodziennym doświadczeniem. Może stanie się dla naszych uczniów impulsem… i zaowocuje w przyszłości wyborem dalszej drogi kształcenia na kierunkach prawniczych?

 

„Learning democracy by school” – sprawozdanie z wyjazdu integracyjnego

14 października 2018 r. uczniowie naszej szkoły biorący udział w projekcie „Learning democracy by school” – „Nauka demokracji w szkole” w ramach międzynarodowego programu „ERASMUS+” pod opieką pani Wiolety Michalczyk i pana Artura Ćwieka wyjechali do naszych zachodnich sąsiadów na wymianę uczniowską.

Każdy z nas miał obawy, czy uda się nam porozumieć. Zaopatrzeni w wiedzę zdobytą na lekcjach języka niemieckiego i angielskiego oraz w słowniki rozpoczęliśmy naszą przygodę. Po czterogodzinnej podróży dotarliśmy do uroczego, niemieckiego miasteczka Treuenbrietzen. Mieliśmy zapewniony nocleg w niemieckich rodzinach, które zgłosiły się po nas ok. godz. 19. Program naszego pobytu był bardzo napięty, ale przede wszystkim ciekawy. Każdy dzień rozpoczynał się śniadaniem u naszych opiekunów. Następnie byliśmy dowożeni do Gesamtschule "Am Burgwall".

W poniedziałek pierwszy dzień naszego oficjalnego pobytu, zostaliśmy powitani przez Burmistrza, Dyrektoraszkoły i uczniów. W wymianie brali też udział włoscy uczniowie, z którymi mieliśmy bardzo dobry kontakt. Oprowadzono nas po szkole, mogliśmyzobaczyć, w jakich warunkach uczą się nasi niemieccy przyjaciele, i jakie mają zajęcia szkolne. Gospodarze w trakcie naszej wizyty mieli „Tydzień projektów”, w ramach którego mieli do wykonania różne zadania. Były to np. drewniane ule, siedziska z palet czy maski karnawałowe, które były potempokazane na prezentacji projektów. Podzieleni na grupy, w której byli uczniowie z trzech państw, zwiedziliśmy miasteczko za pomocą gry miejskiej. Na koniec dnia odbyło się wspólne ognisko z pysznym jedzeniem.

Kolejny dzień wizyty rozpoczął się zajęciami jogi. Następnie znowu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Przeprowadziliśmy dyskusję, której tematem była demokracja w naszej szkole, jak jest dla nas ważna. Po smacznym lunchu przygotowanym przez uczniów szkoły, wzięliśmy udział w zawodach sportowych. Graliśmy wspólnie z naszymi kolegami w siatkówkę i piłkę nożną. Dało się zauważyć, że integracja przez wspólną zabawę to strzał w dziesiątkę.

W środę z samego rana wyruszyliśmy pociągiem do Berlina. W planach mieliśmy zwiedzanie najważniejszych zabytków stolicy Niemiec: Katedrę Berlińską, Bramę Brandenburską, Reichstag, fragmenty Muru Berlińskiego. Otrzymaliśmy też zadanie. Polegało ono na zrobieniu serii zdjęć: ze zwierzęciem, w trakcie posiłku, na tle zabytku oraz z wyróżniającą się w tłumie osobą. W siedzibie Bundestagu byliśmy na wystawie o historii demokracji w Niemczech. Stolica Niemiec zrobiła na nas bardzo pozytywne wrażenie, w oczy rzucały się tłumy turystów.

Czwartek rozpoczął się podsumowaniem zajęć i dyskusji o demokracji. Wspólnie z naszymi zagranicznymi kolegami opisywaliśmy swoją wymarzoną szkołę. Po obiedzie wybraliśmy się doPoczdamu, w którym zwiedziliśmy Pałac Sanssouci i historyczną, holenderską dzielnicę w centrum miasta.

W ostatni dzień przed wyjazdem nasi gospodarze zaprezentowali nam wystawę swojego rękodzieła. Całą uroczystość pożegnalną uświetniłoprzedstawienie teatralne oraz występ szkolnego zespołu muzycznego. W międzyczasie, opisywaliśmy na balonach, w jaki sposób możemy chronić demokrację w naszym kraju. W drugiej połowie dnia wzięliśmy udział w warsztatach lepienia z gliny i projektowaniu toreb z hasłem „Demokracja w szkole”.

Podsumowaniem dnia oraz całego pobytu była wspólna kolacja i dyskoteka, na której grał szkolny zespół, a jego wokalistką była włoska uczennica o niesamowitym głosie.Wspólnie z moja koleżanką Oliwią wykonałyśmy utwór „Niezapominajka”. Brawa były długie. Na dyskotece rozbrzmiewała muzyka niemiecka, włoska i oczywiście polska. Pożegnanie z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi było dla wszystkich uczestnikówbardzo wzruszające. W dniu wyjazdu zakupiliśmy drobne upominki dla naszych bliskich. Podziękowaliśmy opiekunom za serdeczne przyjęcie.

Cały nasz pobyt przebiegł we wspaniałej atmosferze. Mimo początkowych obaw udało się nam, z większym lub mniejszym sukcesem, pokonać barierę językową. Poznane tradycje i kultura naszych sąsiadów zapadną nam na długo w pamięć. Przekonaliśmy się jak ważna jest integracja z innymi krajami i oczywiście nauka języków obcych. Musimy pamiętać, że jesteśmy nie tylko Polakami, ale też Europejczykami. My młodzi powinniśmy uczyć się, co to jest demokracja i tolerancja. Nie możemy się już doczekać, kiedy wiosną odwiedzą nas nasi przyjaciele zNiemiec i Włoch w ramach programu ERASMUS+, który daje młodzieży możliwość poznawania tego, coeuropejskie. Na 100% przyjmiemy ich z wielką serdecznością i gościnnością.

Iga Radkiewicz

 

KONKURS - "WYMARZONA SZKOŁA"

Ogłaszamy konkurs "Wymarzona szkoła" w ramach projektu ERASMUS+ "Nauka demokracji w szkole". Konkurs ma na cele zaprezentowanie wyobrażeń uczniów na temat wymarzonej szkoły, rozwijanie wyobraźni oraz umiejętności plastycznych i literackich uczniów.

Konkurs zostanie przeprowadzony w następujących grupach wiekowych:
1) Uczniowie klas I-III - wyłącznie praca plastyczna,
2) Uczniowie klas IV – VI,
3) Uczniowie klas VII - VIII oraz klas gimnazjalnych (klasy III).

Prace II i III grupy wiekowej mogą być wykonane w następujących kategoriach:
- Kategoria I: praca plastyczna (technika dowolna,format A4/A3) – przedstawienie graficzne wymarzonej szkoły z uwzględnieniem nie tylko walorów zewnętrznych, ale również atmosfery w szkole, relacji między nauczycielami i uczniami, itp.}
- Kategoria II: praca literacka – wiersz, opowiadanie, piosenka, w których znajdzie się opis tego, jak wymarzona szkoła powinna wyglądać i funkcjonować.
- Kategoria III: prezentacja multimedialna przedstawiająca wymarzoną szkołę (może zawierać tekst oraz ilustracje – max. 20 slajdów.

Każdy z uczniów może przekazać na konkurs tylko 1 pracę w wybranej przez siebie kategorii.
- Zgłoszone prace powinny być opisane: imię i nazwisko autora oraz klasa.

Prace należy składać w terminie od 1 października 2018 roku do 30 listopada 2018 roku u p. Iwony Stelmach (sala nr 303) lub u p. Aleksandry Rogulskiej (sala nr 213)

 

 

Warsztaty „Zarządzanie projektem”

We wtorek, 12 czerwca 2018 r. grupa 20 uczniów z naszej szkoły wzięła udział w warsztatach przygotowanych przez Stowarzyszenie Nasze RIO, pt. „Zarządzanie projektem”. Zajęcia były jednym z działań realizowanych w ramach projektu "Nauka demokracji w szkole".

Podczas spotkania uczniowie musieli wypracować w sposób demokratyczny własny projekt. Na realizację przedsięwzięcia otrzymali 1000zł. Dochodzenie do konkretnych efektów było długotrwałe i burzliwe. W końcu udało się stworzyć założenia do realizacji aż czterech projektów: „Festynu kulturowego”, „Strojów sportowych”, „Zielonego kącika” oraz „Kolorowej sali gimnastycznej”.

Z tym trudnym zadaniem znakomicie poradzili sobie: Natalia Ludynia, Paulina Jakubowska, Aleksandra Wróblewska, Zofia Człowiek, Filip Nowak, Antoni Dzięglowski, Krystyna Wynar, Laura Dajlidko, Sofiia Kolesnykowa, Iga Radkiewicz, Oliwia Maciejewska, Natalia Czapińska, Kamila Gajewska, Hanna Tłuczek, Tomasz Żurański, Jonasz Ćwiek, Szymon Kowalski, Iga Niemiec, Bartłomiej Durkalec, Julia Wilczyńska i Aleksander Wiącek. Opiekunem uczniów był pan Damian Komada.

 

Nauka demokracji we Wrocławiu

W czwartek, 10 maja 2018 r. uczestnicy projektu "Nauka demokracji w szkole" oraz uczniowie klasy II A i III A pod opieką pana wicedyrektora Artura Ćwieka, pani Aleksandry Rogulskiej oraz pana Damiana Komady, wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Wrocławia. W programie znalazły się dwie atrakcje: zwiedzanie „Dzielnicy Czterech Wyznań” oraz udział w „Lekcji wiedzy o administracji rządowej i samorządowej w województwie”.

Podczas zwiedzania „Dzielnicy Czterech Wyznań” (nazywanej także „Dzielnicą Wzajemnego Szacunku”) młodzież mogła zobaczyć unikalne na skalę Polski i Europy miejsce, gdzie w odległości zaledwie 300 m obok siebie znajdują się kościoły: prawosławny, ewangelicki, katolicki oraz synagoga. Zabytkowa architektura, bogactwo historii i kulturowych doświadczeń tej dzielnicy stały się podstawą do przeprowadzenia warsztatów. Po krótkim wprowadzeniu rozpoczęły się zajęcia grupowe z kartą pracy: „Tam gdzie cztery wyznania łączy siła pojednania”. Podczas warsztatów młodzi ludzie wykazali się wiedzą na temat religii działających w Polsce, historii polskiej tolerancji religijne oraz dokonali charakterystyk religii występujących w „Dzielnicy Czterech Wyznań” (czas powstania religii, symbole religijne, zasady wiary oraz wybitne postacie). Zespoły poradziły sobie z zadaniem znakomicie – ich praca została nagrodzona ocenami z historii.

„Lekcja wiedzy o administracji rządowej i samorządowej w województwie” odbyła się w Sali posiedzeń Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, w gmachu Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego. Tak wiec, nasi uczniowie mogli zasiąść na miejscach, które normalnie zajmują radni Sejmiku Dolnośląskiego oraz najwyżsi urzędnicy na czele z Wojewodą. Podczas lekcji młodzież otrzymała solidną porcje informacji na temat historii kształtowania się Samorządu Województwa, struktury administracji samorządowej w Polsce, trójpodziału władzy, sposobów wyboru władz i zakresu ich kompetencji oraz symboli władzy. Zajęcia te dostarczyły cennych informacji na temat samorządności terytorialnej oraz przyczyniły się do lepszego zrozumienia skomplikowanych zasad jej funkcjonowania w regionie. Na zakończenie lekcji przeprowadzony został krótki quiz wiedzy o regionie i samorządzie.

Tego typu zajęcia znakomicie wpisały się w cele realizowanego przez nas projektu "Nauka demokracji w szkole". Stały się kolejną szansą na naukę tolerancji i otwarcia młodych ludzi na świat, kształtowania świadomości społecznej, zrozumienia praw i obowiązków wynikających z przynależności do regionalnej wspólnoty oraz wzmocniły poczucie identyfikacji młodych ludzi z Dolnym Śląskiem.

 

Spotkanie projektowe we Włoszech

W ramach projektu „Nauka demokracji w szkole” po raz drugi spotkaliśmy się z naszymi partnerami z Niemiec i Włoch, tym razem w Chiaravalle we Włoszech. Wizyta obfitowała w ciekawe wykłady, żywe dyskusje oraz bardzo ciekawe wycieczki, podczas których poznaliśmy tradycje i kulturę włoską. W wyjeździe brały udział panie: Wioleta Michalczyk, Aleksandra Kroczak i Barbara Zwierzyńska - Doskocz („Nasze Rio”) oraz uczennice klasy drugiej gimnazjum: Natalia Czapińska i Monika Wankiewicz.

Pierwszego dnia przywitali nas Burmistrz Chiaravalle oraz Dyrektor Podesti Institute. Następnie wysłuchaliśmy wykładu profesor prawa z Uniwersytetu Macerata Laury Vagni na temat demokracji. Był to wstęp do tego, aby przeanalizować nasze dotychczasowe działania oraz przedstawić plany na przyszłość. Każdy kraj prezentował je w oparciu o nasz wspólny blog, prowadzony w języku angielskim, na którym umieszczamy szczegółowe informacje. Tego dnia mieliśmy również okazję zwiedzić miasto Chiaravalle (ratusz, bibliotekę oraz dom - muzeum Marii Montessori), a na zakończenie podyskutować z naszymi partnerami podczas wspólnej kolacji.

Kolejny dzień zaczął się bardzo aktywnie od rozgrzewki poprowadzonej przez włoskiego nauczyciela muzyki. Mogliśmy się zrelaksować i przygotować do dalszej pracy. Nasze uczennice i ich niemieccy koledzy brali udział razem z Włochami w zajęciach w szkole, poznawali metody i techniki pracy na lekcjach historii i matematyki, natomiast nauczyciele dyskutowali na temat demokracji i dydaktyki. Następnie przedstawione zostało nam narzędzie badawcze w postaci ankiety dotyczącej demokracji, która będzie kolejnym wspólnym działaniem. Ankieta zostanie przeprowadzona wśród uczniów, nauczycieli, a także urzędników miejskich w celu sprawdzenia znajomości pojęcia demokracji. Po południu udaliśmy się do malowniczej nadmorskiej miejscowości Senigallia, gdzie podziwialiśmy piękne widoki wybrzeża Adriatyku, a także poznawaliśmy tradycje Włochów.

Ostatni dzień wizyty, również rozpoczęty ćwiczeniami, okazał się pełen wrażeń. Uczniowie próbowali samodzielnie upiec pizzę, a nauczyciele udali się w tym czasie do szkoły, w której uczniowie w wieku 4-6 lat pracują zgodnie z metodą Montessori. Było to zaskakujące, ale zarazem bardzo ciekawe doświadczenie. Popołudniu pojechaliśmy na wycieczkę do miasta Loreto, gdzie znajduje się piękna bazylika Santa Casa (Madonna di Loreto Sanctuary), a następnie mieliśmy okazję odwiedzić jedną ze słynnych włoskich winnic. Na zakończenie pobytu we Włoszech, odbyła się uroczysta kolacja, w której uczestniczyli Burmistrz i przedstawiciele Urzędu Miasta oraz szkoły włoskiej, zakończona życzeniami owocnej współpracy w przyszłości. Wieczór upłynął miło, wszyscy świetnie bawili się przy polskich, niemieckich i włoskich rytmach.

Cały pobyt we Włoszech był bardzo ciekawym doświadczeniem. Zarówno zajęcia związane z tematem projektu, czyli demokracją, jak i możliwość poznania życia i zwyczajów włoskich były niezapomnianym przeżyciem. Kolejne spotkanie zaplanowane jest na październik, tym razem w Niemczech.

Aleksandra Kroczak

 

„Rozegraj miasto”, czyli nauka demokracji w niecodziennej formie

22 marca 2018 grupa uczniów biorących udział w projekcie ERASMUS+ „Nauka demokracji w szkole” oraz inni uczniowie z klas 7, wraz z p. Aleksandrą Rogulską, wzięli udział w warsztatach zorganizowanych przez Stowarzyszenie NASZE RIO, które jest naszym partnerem w tym projekcie.

Na początku zajęć prezes Naszego Rio, Pani Barbara Zwierzyńska, opowiedziała uczniom o działalności stowarzyszenia, zaprezentowała filmiki ukazujące różnorodne przedsięwzięcia podejmowane przez tę organizację oraz zapoznała ich z ideą wolontariatu, który to jest bardzo rozwinięty na terenie naszego miasta. Następnie uczniowie rozmawiali na temat demokracji, z czym im się ona kojarzy i jakie jej przejawy zauważają w naszym mieście. Stworzyli również mapę pamięci zawierającą ich skojarzenia związane z tym terminem.

Najciekawszym punktem warsztatów było jednak zagranie w specjalną grę „Rozegraj miasto”, w której to uczniowie mieli okazję wcielić się w różne postaci i wspólnie zarządzać miastem. Po wylosowaniu karteczek z przydzielonymi rolami (władze miasta, biznesmeni, rodziny z dziećmi, ekolodzy oraz dziennikarze), uczniowie mieli za zadanie zagospodarować teren miasta posługując się specjalną mapą, tak aby ich grupa uzyskała w każdej rundzie jak najwięcej korzyści (np. biznesmeni starali się wybudować jak najwięcej kawiarni w centrum miasta, podczas gdy rodziny walczyły w tym samym miejscu o place zabaw dla swoich dzieci, a ekolodzy o stojaki dla rowerów). Po każdej rundzie, władze miasta decydowały jak zagospodarują dany teren, a każda z grup liczyła uzyskane punkty. Jednak władza też była skrupulatnie oceniana przez mieszkańców i punktowana zgodnie z tym czy spełnili oni ich żądania. Po zakończeniu gry i podsumowaniu wszystkich punktów, okazało się, że nasi uczniowie w bardzo racjonalny sposób zarządzali swoim miastem, gdyż każda z grup uzyskała niemal taką samą liczbę punktów. Gra ta, zwłaszcza w początkowej fazie, wywołała sporo emocji i można było odnieść wrażenie, że uczestniczymy w prawdziwych rozgrywkach politycznych. 

Uczniowie przyznali, że była to z pewnością ciekawa forma nauki demokracji. Mogli oni przekonać się jak trudne jest zarządzanie miastem i jak trudno pogodzić interesy wszystkich mieszkańców. Co więcej, uczniowie mieli szansę poznać się lepiej, a wcielanie się w różne role sprawiło im wiele satysfakcji. Była to z pewnością dość interesująca forma nauka demokracji, która na pewno na długo pozostanie uczniom w pamięci.

 

Spotkanie z Burmistrzem Złotoryi

22 lutego 2018 r. uczestnicy projektu „Nauka demokracji w szkole” w ramach programu Erasmus+ odwiedzili wraz z nauczycielami: Aleksandrą Kroczak i Damianem Komadą Urząd Miasta i spotkali się z Burmistrzem Robertem Pawłowskim. Na spotkaniu był także obecny Sekretarz Miasta - Włodzimierz Bajoński. Każdy mógł zadać nurtujące go pytanie dotyczące planów, wydarzeń i życia miasta. Pytaliśmy o rzeczy ważne, m.in. jak będzie obchodzone w mieście 100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę, co stanie się z pomnikiem Wojska Polskiego i kiedy zacznie się budowa obwodnicy. Nie zabrakło innych, równie ważnych pytań, np. czy w mieście będzie można otworzyć restaurację McDonald’s? Padło również pytanie dotyczące basenu. Niektóre odpowiedzi były dla nas pozytywnym zaskoczeniem, inne – wręcz przeciwnie, jednak na wszystkie dostaliśmy jasne i dokładne odpowiedzi. Wizja najbliższych paru lat naszego miasta wydaje się być ciekawa. Najprawdopodobniej najbardziej satysfakcjonującą odpowiedzią dla nas była ta, dotycząca ścieżki rowerowej, dzięki której będziemy w stanie zwiedzić nasze miasto w aktywnej formie. Mamy nadzieję, że to, co usłyszeliśmy na tym spotkaniu, zostanie zrealizowane. Złotoryja ciągle się rozwija, i jest coraz bardziej przyjazna młodym ludziom, a to dla nas, młodzieży tu mieszkającej, jest niezmiernie ważne.


Hanna i Kamila

 

Konferencja: "Historia demokracji w Polsce"

12 stycznia 2018 r. w Szkole Podstawowej nr 3 w Złotoryi odbyła się konferencja pt. "Historia demokracji w Polsce". Spotkanie było jednym z działań projektu "Nauka demokracji w szkole" realizowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Prezentację wprowadzającą i materiały dla uczniów przygotował p. Damian Komada. W pracach warsztatowych wzięło udział 18 uczniów z podstawówki i klas gimnazjalnych, wspieranych przez nauczycieli SP3: Wioletę Michalczyk, Marię Bielak, Damiana Komadę oraz prezes Stowarzyszenia Nasze Rio - Barbarę Zwierzyńską - Doskocz. Uczniowie opracowali i potem przedstawili najważniejsze etapy w rozwoju polskiej demokracji. Wykonanie takiego zestawienia było dla uczniów trudnym wyzwaniem. Poradzili jednak sobie z tym znakomicie.

 

„Nauka demokracji w szkole”

eu flag co funded pos rgb right

W ramach realizowanego w naszej szkole projektu europejskiego „Nauka demokracji w szkole” grupa uczniów klas siódmych i drugich gimnazjum pod opieką pani Marii Bielak wzięła udział w posiedzeniu Komisji Spraw Społecznych Rady Miejskiej w Złotoryi.

Tematyka spotkania dotyczyła problemów i potrzeb złotoryjskiej młodzieży. Na początku pani Barbara Zwierzyńska-Doskocz (Prezes Stowarzyszenia „Nasze Rio”) przedstawiła w prezentacji multimedialnej bardzo szczegółowo zainteresowania młodzieży, sposoby spędzania czasu wolnego. Poruszyła także problem uzależnień wśród młodzieży. Po zakończeniu prezentacji radni miejscy odnieśli się do poszczególnych zagadnień w niej poruszonych.

Ostatnim punktem była możliwość zadawania pytań przez młodzież. Nie na wszystkie pytania uzyskaliśmy odpowiedź, ale mamy nadzieję, że komisja zastanowi się nad naszymi pomysłami. To była dla nas zdecydowanie ciekawsza lekcja wiedzy o społeczeństwie, niż nauka z książek w szkole.


Iga Radkiewicz, 2A1

 

Rekrutacja do projektu "Learning democracy by school"

eu flag co funded pos rgb rightZachęcamy uczniów klas VII i II gimnazjum do wzięcia udziału w działaniach przy realizacji projektu "Learning democracy by school" ("Nauka demokracji w szkole"). Projekt rozpoczął się od wizyty naszych uczennic i nauczycieli w szkole niemieckiej i będzie kontynuowany przez kolejne dwa lata we współpracy z Niemcami i Włochami oraz Stowarzyszeniem "Nasze Rio".

Rekrutację do projektu zaczynamy od spotkania informacyjnego dla chętnych uczniów, na którym poznacie cele i założenia projektu oraz planowane działania. Posłuchacie także relacji z pobytu w Niemczech. W załączniku zamieszczamy regulamin rekrutacji do projektu do wypełnienia przed spotkaniem lub po nim. Termin oddania - 4 grudnia. Spotkanie odbędzie się w środę 29 listopada 2017r. na 8 lekcji w sali 211. Zapraszamy serdecznie! Zespół projektu Erasmus+

 

 

Rozpoczęliśmy projekt „Nauka demokracji w szkole” 

W ramach programu Erasmus+ - „Wymiana dobrych praktyk” uczennice naszej szkoły Hanna Tłuczek i Kamila Gajewska z klasy 7b oraz panie: Wioleta Michalczyk, Aleksandra Kroczak i Barbara Zwierzyńska - Doskocz (prezes Stowarzyszenia „Nasze Rio”- naszego partnera lokalnego) wzięły udział w Niemczech w wizycie studyjnej rozpoczynającej realizację projektu „Learning democracy by school”.

W środę 15 listopada spotkaliśmy się w Treuenbrietzen z naszymi partnerami w projekcie - uczniami i nauczycielami ze szkoły IIS Podesti Calzecchi Onesti z włoskiego miasta Chiaravelle oraz szkoły niemieckiej - Gymnasium „Am Burgwall”. Na miejscu przywitali nas Dyrektor Gimnazjum oraz Burmistrz Treuenbrietzen. Każdy uczestnik projektu przedstawił się, a nasi partnerzy oraz władze miasta otrzymali upominki, które ufundowała fabryka bombek „Vitbis” w Złotoryi oraz Urząd Miasta w Złotoryi.

Następnie odbyły się zajęcia integracyjne, podczas których każdy miał za zadanie porozmawiać przez 5 minut z osobą z innego państwa, a potem opowiedzieć o tej osobie reszcie grupy w języku angielskim, który jest językiem projektu. Po lunchu udaliśmy się do auli na otwarcie przygotowanej przez uczniów wystawy na temat demokracji. Gościem honorowym był Wiceminister Edukacji w Brandenburgii. Po powrocie prezentowaliśmy państwa partnerskie, regiony i szkoły. Potem udaliśmy się do ośrodka kultury, gdzie w pracowni garncarskiej uczyliśmy się lepić kafle z gliny, które ozdobiliśmy wybranymi motywami, a w informacji turystycznej nabyliśmy kilka pamiątek. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja w ratuszu, gdzie burmistrz życzył wszystkim owocnej pracy nad projektem w najbliższych dniach oraz mile spędzonego czasu. Braliśmy również udział w zwiedzaniu budynku ratusza, podczas którego dowiedzieliśmy się wiele ciekawostek na temat historii miasta.

Każdy dzień pobytu był wypełniony intensywną pracą nad projektem, ustalono wspólne działania, skonkretyzowano cele projektu, ustalono sposoby wzajemnej komunikacji. Ważna była także integracja, w ramach której w czwartek wieczorem odbyło się międzynarodowe gotowanie, podczas którego Włosi ugotowali między innymi spaghetti, zrobili tiramisu, Niemcy zaś słynne sałatki, a my oczywiście pierogi, które wzbudziły ogromne zainteresowanie.

Piątek był podsumowaniem działań projektowych, ustaliliśmy również zasady pracy na kolejne miesiące, a także datę następnego spotkania, tym razem we Włoszech w kwietniu 2018r. Nie mogło zabraknąć zwiedzania miasta, podczas którego pracownicy biura informacji turystycznej przebrani w średniowieczne stroje opowiedzieli w ciekawy sposób o powstaniu miasta, jego historii, legendach z nim związanych, a także mieliśmy okazję zwiedzić najstarszy budynek mieszkalny w Brandenburgii.

Cała wizyta była bardzo ciekawym doświadczeniem, pełnym intensywnej pracy, ciekawych dyskusji, wywołała refleksje dotyczące tematu projektu - szeroko pojętej demokracji w szkole. Kolejne dwa lata pracy zapowiadają się naprawdę ciekawie.

Aleksandra Kroczak

 

Konkurs na logo projektu „Nauka demokracji w szkole”

Rozstrzygnięto szkolny konkurs na logo projektu „Nauka demokracji w szkole” w ramach programu Erasmus+. Napłynęły 4 prace, wszystkie z klasy 2a gimnazjum. Zostały one zabrane na wyjazd studyjny do Niemiec i tam pokazane razem z pracami uczniów włoskich i niemieckich. Najbardziej podobało się logo wykonane przez Krystynę Wynar. Pierwsze było włoskie. Pozostałe zrobiły: Iga Radkiewicz, Oliwia Maciejewska i Sofia Kołesnykova. Dziękujemy za zaangażowanie.