PROJEKT SCROPBOOKING
W mijającym roku szkolnym nasza klasa uczestniczyła w warsztatach scrapbookingu. To innowacja pedagogiczna mająca na celu zachęcenie uczniów do rozwijania indywidualnych pasji, zainteresowań i talentów jako możliwości wartościowego i twórczego spędzania czasu. Jej celem było również rozwijanie wrażliwości estetycznej uczniów, dowartościowanie ich poprzez uświadomienie im posiadanych talentów, umiejętności i zdolności, a także podwyższenie motywacji do pracy nad sobą oraz zwiększenie poczucia własnej wartości.
Uczestniczyliśmy w siedmiu niepowtarzalnych warsztatach. W meandry scrapbookingu wprowadziła nas mama naszej koleżanki z klasy pani Magdalena Wentland – Zjawin – certyfikowany trener biznesu i instruktor scrapbookingu. Podczas zajęć cennymi, profesjonalnymi uwagami wspierała nas pani Magdalena Hanebach – nauczycielka plastyki. Koordynatorem całego przedsięwzięcia była nasza wychowawczyni.
W trakcie projektu wykonaliśmy :
- kartki okolicznościowe dla naszych nauczycieli z okazji Dnia Edukacji Narodowej,
- ozdoby choinkowe na naszą klasową choinkę i dekoracje bożonarodzeniowe do pracowni,
- bombkę personalną,
- ramkę na zdjęcie,
- exploding box,
- ozdoby walentynkowe i wielkanocne.
Aby cieszyć się samodzielnie wykonanymi pracami, najpierw musieliśmy nauczyć się obsługi kilku nieznanych nam dotąd przyrządów. Dzisiaj możemy się pochwalić umiejętnością pracy z wykorzystaniem bigownicy, gilotyny, kleju na gorąco i prasy (to wycinanie wzorów za pomocą wykrojnika).
W ramach warsztatów zorganizowaliśmy w szkole kiermasz walentynkowy. Asortyment obejmował: okolicznościowe kartki, piki, eksplodujące pudełka, naszyjniki przyjaźni. Pierwsi mieli szansę je podziwiać i kupić dorośli, ponieważ zorganizowaliśmy kiermasz podczas zebrań z rodzicami. Sprzedaliśmy wszystko!
Kiermasz walentynkowy dla uczniów to kolejna odsłona, tym razem wzbogacona o niezliczoną ilość słodkości (ciast, babeczek i uwielbianych przez dzieci galaretek), za które dziękujemy naszym rodzicom. Były też balony proporczyki, bransoletki czy ścianki do pamiątkowych zdjęć. Ogromne zainteresowanie dodało nam skrzydeł!
Dużym sprawdzianem dla nas było uczestniczenie w dwóch jarmarkach wielkanocnych (24 marca na IV Wiosennym Jarmarku Świątecznym w Złotoryi, a 25 marca na Kaczawskim Jarmarku Wielkanocnym w Paszowicach), gdzie mieliśmy swoje stoisko i dumnie reprezentowaliśmy Szkołę Podstawową nr 3 w Złotoryi. Prezentowaliśmy i sprzedawaliśmy wykonane przez siebie prace, ucząc się przedsiębiorczości, obsługi klienta, umiejętności marketingowych. Nasze wyroby podziwiali i kupowali złotoryjanie, a w Paszowicach nawet burmistrzowie, wójtowie i radni z okolicznych miejscowości. Nasza klasowa przedsiębiorczość zaowocowała zaskakującym zyskiem – zarobiliśmy - uwaga! 2 870 zł.
Warsztaty scrapbookingu to innowacyjna forma edukacyjno – wychowawczego oddziaływania na dziecko. Każdy uczeń naszej klasy, po zakończeniu projektu, jest bogatszy o nowe, cenne doświadczenie, które pozwoliło nam odkryć przyjemność tworzenia i cieszenia się efektem własnej pracy oraz rozwinęło naszą wrażliwość estetyczną. Niektórzy z nas odkryli, że posiadają umiejętności, talenty, których nie byli świadomi.
Udział w warsztatach umożliwił nam poznanie rówieśników na innej płaszczyźnie. Dowiedzieliśmy się o kolegach czegoś nowego. To cenne.
Dziękujemy za możliwość uczestniczenia w takich niecodziennych zajęciach. Dziękujemy pani Magdalenie Zjawin za poświęcenie nam wielu godzin własnego cennego czasu, za profesjonalizm, cenne wskazówki i wiedzę z obszaru dotąd nam mało znanego. Dzięki tym warsztatom wiemy, że w każdym z nas jest artysta.
Cele:
- propagowanie idei wspierania uzdolnień,
- zapoznanie z mało jeszcze popularną w Polsce techniką scrapbookingu,
- pobudzanie kreatywności i talentów wśród dzieci poprzez zastosowanie różnorodnych metod pracy podczas warsztatów,
- odkrywanie przyjemności tworzenia i cieszenia się uzyskanym efektem,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej,
- wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z małych miejscowości poprzez udział w warsztatach artystycznych,
- nauka współpracy w grupie rówieśniczej poprzez wzbogacenie warsztatów o zajęcia interpersonalne oraz gry i zabawy integracyjne, a także wspólne przygotowanie wystawy wieńczącej warsztaty,
- dowartościowanie uczniów poprzez uświadomienie im posiadanych talentów, umiejętności i zdolności, podwyższenie motywacji do pracy nad sobą oraz zwiększenia poczucia własnej wartości, a także wiary we własne możliwości,
- zachęcenie do rozwijania indywidualnych pasji, zainteresowań i talentów jako możliwości wartościowego i twórczego spędzania czasu (po zakończeniu warsztatów instruktorzy przekażą dzieciom wskazówki do dalszej pracy),
- zwiększenie świadomości opinii społecznej poprzez pokazanie talentów, które drzemią w każdym dziecku podczas wystawy wieńczącej warsztaty,
- redagowanie instrukcji, sprawozdania z warsztatów, opisu jednej z wykonanych prac,
-bogacenie słownictwa o terminologię związaną z scrapbookingiem,
- promowanie szkoły w środowisku lokalnym (artykuły w Gazecie Złotoryjskiej, Echu Złotoryi, stronie internetowej szkoły.
Monitorowanie osiągnięć:
- obecność i uwagi – sugestie prowadzącego warsztaty oraz nauczycieli przy wykonywaniu przez uczniów prac artystycznych,
- ocena wybranych przez nauczyciela plastyki prac,
- ocena za prace literackie (klasowe i domowe),
- obserwacja i ocena zachowania (relacje interpersonalne, współpraca, pomoc koleżeńska, porównywanie wytworów i komentarze) podczas wykonywania prac artystycznych.
Nauczyliśmy się pomagać sobie wzajemnie, ale również odnosić się z szacunkiem do prac innych, chwaląc je, wyszukując pozytywnych elementów. Cieszy nas to, że nasz zespół klasowy podniósł swój poziom integracji, budując wartościowe relacje.
To już kolejne warsztaty i kolejne cenne doświadczenie dla uczniów. Zadziwiająca jest ich kreatywność, precyzja i estetyka przy wykonaniu papierowych ozdób, ale przede wszystkim nabywane umiejętności, takie jak obsługiwanie bigownicy, gilotyny, kleju na gorąco i prasy (wycinanie wzorów za pomocą wykrojnika).
Jula Grubczyńska oraz Wiktoria Jędrysiak