Jak wiadomo teatr jest jedną z wielu form aktywności, które przyczyniają się do rozwoju osobowości dziecka, do rozbudzania kreatywności i twórczego myślenia oraz rozszerzania umiejętności funkcjonowania w społeczeństwie. Aktywność twórcza uważana jest za potrzebę biologiczną, przejawiającą się już od najmłodszych lat życia. Wiąże się ściśle z ekspresją i spontaniczną działalnością dziecka.
Zdaniem Ireny Wojnar, znanej pedagog, ale także nauczyciela akademickiego, profesora Uniwersytetu Warszawskiego i Kierownika Pracowni Teorii Wychowania Estetycznego: „Wychowanie przez sztukę ma miejsce w czasie, gdy odbiorca ogląda, czyta lub słucha, ale także w czasie, gdy maluje, śpiewa lub po prostu tworzy. Spektrum oddziaływań sztuki jest więc wszechogarniające i każda z jego form ma diametralne znaczenie”.
Jak mówi Justyna Krawczyk „Wychowanie przez sztukę jest więc integralną częścią procesu edukacyjnego, który nie „zatrzymuje się" jedynie na przekazywaniu wiedzy i umiejętności praktycznych, ale także skupia się na rozwoju osobowości, wpajaniu wartości, wrażliwości na estetykę i piękno oraz moralności, które wyróżniają człowieka o „otwartym" i twórczym umyśle”.
„Zabawa w teatr ” ma bardzo wiele zalet, których nie sposób wymienić i przecenić. Pewne jest natomiast, że świetnie się sprawdza, kiedy naszym celem jest nauczenie dzieci odpowiedzialności i współpracy w grupie, która choć często okupiona sporami, uczy dzieci pójścia na kompromis lub walki o swoje prawa, uczy podstawowych zasad etyki i, co najważniejsze, pozwala oswoić się z wieloma emocjami.
Na zajęciach technicznych uczniowie klasy IC ze Szkoły Podstawowej im. H. Brodatego w Złotoryi samodzielnie wykonali kukiełki niezbędne do inscenizacji legendy o WAWELSKIM SMOKU.
Na podstawie tekstu opracowali w grupkach scenariusz i zaprezentowali legendę, wykorzystując do tego teatrzyk pożyczony ze szkolnej świetlicy. Wszyscy świetnie się bawili, a kolejni występujący nagradzani byli gromkimi brawami.