„Learning democracy by school” – sprawozdanie z wyjazdu integracyjnego

14 października 2018 r. uczniowie naszej szkoły biorący udział w projekcie „Learning democracy by school” – „Nauka demokracji w szkole” w ramach międzynarodowego programu „ERASMUS+” pod opieką pani Wiolety Michalczyk i pana Artura Ćwieka wyjechali do naszych zachodnich sąsiadów na wymianę uczniowską.

Każdy z nas miał obawy, czy uda się nam porozumieć. Zaopatrzeni w wiedzę zdobytą na lekcjach języka niemieckiego i angielskiego oraz w słowniki rozpoczęliśmy naszą przygodę. Po czterogodzinnej podróży dotarliśmy do uroczego, niemieckiego miasteczka Treuenbrietzen. Mieliśmy zapewniony nocleg w niemieckich rodzinach, które zgłosiły się po nas ok. godz. 19. Program naszego pobytu był bardzo napięty, ale przede wszystkim ciekawy. Każdy dzień rozpoczynał się śniadaniem u naszych opiekunów. Następnie byliśmy dowożeni do Gesamtschule "Am Burgwall".

W poniedziałek pierwszy dzień naszego oficjalnego pobytu, zostaliśmy powitani przez Burmistrza, Dyrektoraszkoły i uczniów. W wymianie brali też udział włoscy uczniowie, z którymi mieliśmy bardzo dobry kontakt. Oprowadzono nas po szkole, mogliśmyzobaczyć, w jakich warunkach uczą się nasi niemieccy przyjaciele, i jakie mają zajęcia szkolne. Gospodarze w trakcie naszej wizyty mieli „Tydzień projektów”, w ramach którego mieli do wykonania różne zadania. Były to np. drewniane ule, siedziska z palet czy maski karnawałowe, które były potempokazane na prezentacji projektów. Podzieleni na grupy, w której byli uczniowie z trzech państw, zwiedziliśmy miasteczko za pomocą gry miejskiej. Na koniec dnia odbyło się wspólne ognisko z pysznym jedzeniem.

Kolejny dzień wizyty rozpoczął się zajęciami jogi. Następnie znowu zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Przeprowadziliśmy dyskusję, której tematem była demokracja w naszej szkole, jak jest dla nas ważna. Po smacznym lunchu przygotowanym przez uczniów szkoły, wzięliśmy udział w zawodach sportowych. Graliśmy wspólnie z naszymi kolegami w siatkówkę i piłkę nożną. Dało się zauważyć, że integracja przez wspólną zabawę to strzał w dziesiątkę.

W środę z samego rana wyruszyliśmy pociągiem do Berlina. W planach mieliśmy zwiedzanie najważniejszych zabytków stolicy Niemiec: Katedrę Berlińską, Bramę Brandenburską, Reichstag, fragmenty Muru Berlińskiego. Otrzymaliśmy też zadanie. Polegało ono na zrobieniu serii zdjęć: ze zwierzęciem, w trakcie posiłku, na tle zabytku oraz z wyróżniającą się w tłumie osobą. W siedzibie Bundestagu byliśmy na wystawie o historii demokracji w Niemczech. Stolica Niemiec zrobiła na nas bardzo pozytywne wrażenie, w oczy rzucały się tłumy turystów.

Czwartek rozpoczął się podsumowaniem zajęć i dyskusji o demokracji. Wspólnie z naszymi zagranicznymi kolegami opisywaliśmy swoją wymarzoną szkołę. Po obiedzie wybraliśmy się doPoczdamu, w którym zwiedziliśmy Pałac Sanssouci i historyczną, holenderską dzielnicę w centrum miasta.

W ostatni dzień przed wyjazdem nasi gospodarze zaprezentowali nam wystawę swojego rękodzieła. Całą uroczystość pożegnalną uświetniłoprzedstawienie teatralne oraz występ szkolnego zespołu muzycznego. W międzyczasie, opisywaliśmy na balonach, w jaki sposób możemy chronić demokrację w naszym kraju. W drugiej połowie dnia wzięliśmy udział w warsztatach lepienia z gliny i projektowaniu toreb z hasłem „Demokracja w szkole”.

Podsumowaniem dnia oraz całego pobytu była wspólna kolacja i dyskoteka, na której grał szkolny zespół, a jego wokalistką była włoska uczennica o niesamowitym głosie.Wspólnie z moja koleżanką Oliwią wykonałyśmy utwór „Niezapominajka”. Brawa były długie. Na dyskotece rozbrzmiewała muzyka niemiecka, włoska i oczywiście polska. Pożegnanie z naszymi zagranicznymi przyjaciółmi było dla wszystkich uczestnikówbardzo wzruszające. W dniu wyjazdu zakupiliśmy drobne upominki dla naszych bliskich. Podziękowaliśmy opiekunom za serdeczne przyjęcie.

Cały nasz pobyt przebiegł we wspaniałej atmosferze. Mimo początkowych obaw udało się nam, z większym lub mniejszym sukcesem, pokonać barierę językową. Poznane tradycje i kultura naszych sąsiadów zapadną nam na długo w pamięć. Przekonaliśmy się jak ważna jest integracja z innymi krajami i oczywiście nauka języków obcych. Musimy pamiętać, że jesteśmy nie tylko Polakami, ale też Europejczykami. My młodzi powinniśmy uczyć się, co to jest demokracja i tolerancja. Nie możemy się już doczekać, kiedy wiosną odwiedzą nas nasi przyjaciele zNiemiec i Włoch w ramach programu ERASMUS+, który daje młodzieży możliwość poznawania tego, coeuropejskie. Na 100% przyjmiemy ich z wielką serdecznością i gościnnością.

Iga Radkiewicz

1 5 procent 2025 

bip

Logowanie

Tłumacz

Licznik odwiedzin

Dzisiaj158
Wczoraj2875
Wizyt w tygodniu4038
Wizyt w miesiącu18713
Łącznie wizyt1001961

CEQ Prep FULL 2025 26 RGB

plakat czujesz niemoc

kampania dziecinstwo bez przemocy

telefon zaufania

edoo

szpd

animus

fundacja kghm

uodo tdts logo color rgb

uodo

reaguj masz prawo

Fundacja Rosa
Stop zwolnieniom z WF-u

logo maly mistrz

 

logo maly mistrz 2
Teatr TVP

  Fundacja kultury 03

Szanowni Państwo! Serdecznie witamy na oficjalnej stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 3 im. Henryka Brodatego w Złotoryi. Mamy nadzieję, że strona pozwoli uzyskać Państwu jak najwięcej informacji oraz zachęci do odwiedzenia naszej szkoły ..
Szkoła Podstawowa nr 3
im. Henryka Brodatego w Złotoryi

tel. /76/ 878 35 74 fax. /76/ 743 70 75

Copyright © 2014. Wszelkie prawa zastrzeżone.