Kolejny etap realizacji projektu Erasmus+
W Szkole Podstawowej nr 3 w Złotoryi rozpoczęto prace nad stworzeniem ekosystemu STEM. Przeprowadzono ankietę wśród nauczycieli, w tym nauczycieli STEM, a wyniki ankiety zaprezentowano partnerom. Ekosystem STEM to strategiczny dokument, który służy jako ramy planowania i rozwoju długoterminowego, zapewniający strukturalne podejście do promowania nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki w szkole. Definiuje jasne cele, priorytety oraz kierunki działań, aby zwiększyć zainteresowanie uczniów przedmiotami STEM i stworzyć środowisko, w którym więcej młodych ludzi, zwłaszcza dziewcząt, wybierało sektor STEM jako swoją przyszłą profesję.
10 grudnia odbyło się spotkanie online, podczas którego zaprezentowano wyniki ankiety nauczycieli, w tym wyniki partnerów z Łotwy, Grecji, Litwy, Finlandii i Polski. Celem ankiety było zidentyfikowanie umiejętności i wiedzy, które nauczyciele powinni rozwijać, zebranie przykładów dobrych praktyk oraz pomysłów na dalszą pracę. Odpowiedzi nauczycieli były istotne przy opracowywaniu strategii ekosystemu STEM Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi.
Dane z ankiety pomogły partnerom z LBTU zrozumieć, jaki program doskonalenia zawodowego lub kursy należy opracować i zaoferować nauczycielom. Można było z nich wywnioskować, że zarówno nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi, jak i nauczyciele z innych krajów, wykorzystują różnorodne narzędzia cyfrowe w celu motywowania uczniów i wzbudzania ich zainteresowania, jednak wielu nauczycieli chciałoby poznać nowe, innowacyjne narzędzia i technologie.
Tymczasem grupa robocza utworzona w SP3 zajmuje się zbieraniem informacji na temat obecnych zasobów szkoły, oferty edukacyjnej oraz wyników. Strategia rozwoju ekosystemu STEM Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi zostanie opracowana i zaprezentowana do końca kwietnia tego roku.
Kursy dla nauczycieli trwały od 1 do 4 kwietnia w Jelgavie na Łotwie, w siedzibie LBTU (skrót od Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte - Łotewski Uniwersytet Nauk Przyrodniczych i Technologii). Czworo nauczycieli SP3 wzięło udział w tym specjalistycznym szkoleniu zatytułowanym „Profesjonalny rozwój cyfrowej kompetencji nauczycieli oraz nowe podejścia w nauczaniu STEM”. Program, obejmujący 32 godziny zajęć, miał na celu podniesienie kompetencji cyfrowych oraz rozwój umiejętności dydaktycznych nauczycieli.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają nowoczesne narzędzia IT i programy online wspierające nauczanie przedmiotów ścisłych. Szkolenie obejmuje także metody efektywnego zarządzania czasem, sposoby motywowania uczniów oraz budowanie środowiska opartego na wzajemnym zaufaniu. Ważnym elementem jest również wykorzystanie metod oceny kształtującej i podsumowującej oraz rozwijanie innowacyjnych metod nauczania z uwzględnieniem rzeczywistych problemów.
Uczestnicy mają możliwość wymiany doświadczeń z nauczycielami z krajów partnerskich oraz poznania nowych technik dydaktycznych, które pozwolą im lepiej angażować uczniów i efektywniej realizować podstawę programową. Szkolenie wzbogaca ich wiedzę oraz umiejętności, które będą mogli zastosować w codziennej pracy, inspirując uczniów do odkrywania świata nauki i technologii.
Z niecierpliwością czekamy na ich relacje oraz na to, jak zdobytą wiedzę wykorzystają w praktyce, inspirując swoich uczniów do nauki STEM!
Projekt partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej "Dywersyfikacja ekosystemów STEM" nr 2024-1-LV01-KA220-SCH-000250755 w ramach programu Erasmus+ Unii Europejskiej, Akcja Kluczowa nr 2 (KA2), jest realizowany przez Szkołę Podstawową nr 3 w Złotoryi od 1 października 2024 roku do 31 grudnia 2026 roku. Finansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi 250 000 EUR, z czego część Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi wynosi 39 362 EUR.