CERTYFIKAT „Szkoła przyjazna środowisku”
CERTYFIKAT „Szkoła przyjazna środowisku”
W roku szkolnym 2005/06, nauczyciele obserwując zachowania dzieci w szkole, chcąc zwrócić ich większą uwagę na dbałość o środowisko przystąpili do realizacji międzynarodowego projektu „Czy ja dbam o środowisko?”. Projekt realizowany przy wsparciu finansowym Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, był elementem prac Europejskiej Sieci Edukacji Ekologicznej. Celem strategicznym projektu „Czy ja dbam o środowisko?” było wsparcie budowania świadomości ekologicznej oraz osobistej odpowiedzialności za środowisko dzieci i młodzieży w warunkach szkolnych i pozaszkolnych, kształtowanie „świadomego konsumenta”. Celem programu było, by uczniowie spojrzeli na szkołę krytycznym okiem i ocenili jej wpływ na środowisko, wyznaczyli słabe i mocne strony szkoły, a następnie zaplanowali działania mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko.
Temat projektu okazał się bardzo interesujący zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Okazało się, że przeważnie mało kto zastanawia się nad świadomym wyborem towarów i usług, a już niewielką świadomość na ten temat posiadają uczniowie.
W styczniu 2006 roku przystąpiliśmy do realizacji kolejnych zadań. Cała społeczność szkolna została poinformowana o zasadach udziału w projekcie. Wybrana grupa uczniów prowadziła podstawowe działania w szkole. Zostały przeprowadzone zajęcia, na których podstawie zdiagnozowano poziom świadomości ekologicznej jak również nawyki konsumenckie wybranej grupy uczniów. Następnym krokiem było przeprowadzenie zajęć edukacyjnych przez wszystkich nauczycieli na podstawie scenariuszy lekcji zaproponowanych przez stowarzyszenie. Nauczyciele sprawdzili wiedzę uczniów, poszerzyli ją o nowe wiadomości dotyczące osobistej odpowiedzialności za środowisko.
Zgodnie z założeniami projektu uczniowie pod kierunkiem nauczyciela przeprowadzili w szkole w marcu i kwietniu 2006 r. ankietę - Audyt środowiskowy szkoły. Zostały przeprowadzone pomiary, zebrane dane.
Wyniki audytu przybliżyły nam słabe i mocne strony szkoły dotyczące negatywnego wpływu na środowisko. O wynikach audytu społeczność szkolna została poinformowana w kwietniu w czasie apelu szkolnego, umieszczone one zostały także na gazetce ściennej z której uczniowie mogą na bieżąco czerpać informacje o negatywnych strefach oddziaływania szkoły na środowisko.
Na podstawie zebranych danych uczniowie zaplanowali działania mające na celu zmniejszenie negatywnego oddziaływania szkoły na środowisko. Pracując w grupach wypracowali wnioski, które zostały ujęte z programie szkoły na rok szkolny 2006/07. Wyniki audytu i napisany na jego podstawie „Program szkoły przyjaznej środowisku” został umieszczony na stronie internetowej www.szkolnyaudyt.pl, realizacja tego programu trwa w roku szkolnym 2006/07.
Działania prowadzone w szkole okazały się nowatorskie. Wprawdzie od szeregu lat w szkole pracujemy z dziećmi powiększając ich wiedzę o ekologii, ale pierwszy raz skupiliśmy się nad budowaniem świadomości konsumenckiej uczniów. Wiedza ta jest niezbędna, aby w przyszłości zmniejszyć ilość produktów kupowanych niepotrzebnie, a dbałość o czystość środowisko stało się normą, a nie chwilową modą. Wstępny cel został osiągnięty - wśród uczniów rozbudzono aktywną postawę wobec problemów ochrony środowiska i zachęcono do prezentowania postawy proekologicznej.
Spełniliśmy wymagania zawarte w projekcie i nasza szkoła uzyskała certyfikat „Szkoły przyjaznej środowisku”.