Diversifying the STEM Ecosystem
NOWY PROJEKT ERASMUS+ W TRÓJCE
Od 1 października 2024 r. w naszej szkole rozpoczęła się realizacja 4. projektu międzynarodowego w ramach programu ERASMUS+ WSPÓŁPRACA PARTNERSKA (AKCJA KLUCZOWA 2) pt.: Dywersyfikacja ekosystemu STEM czyli (Nauka, Technologia, Inżynieria i Matematyka). Realizacja projektu trwać będzie 27 miesięcy. Partnerami Trójki są: Szkoła Średnia w Ozolniekach, Łotwa (koordynator), Uniwersytet Wschodniej Finlandii, Szkoła Tulliporti, Joensuu, Łotewski Uniwersytet Nauk Bilogicznych i Technologii, Jelgava, Szkoła 7 Gymnasio, Xanthis, Grecja oraz Centrum edukacyjne Poniewieża, Panevėžio švietimo, Panevezys, Litwa.
Celem międzynarodowej współpracy jest zwiększenie potencjału szkół poprzez rozwój zawodowy nauczycieli oraz dywersyfikację oferty STEM i cyfryzację, zapewniając dalszy rozwój tej oferty. Wybór skutecznych i innowacyjnych technik, podejść i działań mających na celu zainteresowanie nastolatków, zwłaszcza dziewcząt, nauką STEM. Wdrażanie dobrych praktyk w ekosystemie STEM poprzez stworzenie międzynarodowej sieci w UE i współpracę z instytucjami z różnych sektorów edukacji.
W dniach 04 – 08 listopada 2024 r. odbyło się pierwsze robocze spotkanie koordynatorów oraz dyrektorów szkół krajów partnerskich w Szkole Tulliporti w Joensuu w Finlandii. Zapraszam do obejrzenia prezentacji ze spotkania w zakładce „ERASMUS+” .
Erasmus+ ponownie w SP3
W dniach 5-7 listopada w fińskim mieście Joensuu odbyło się spotkanie organizacyjne w ramach naszego nowego projektu pt. “Dywersyfikacja ekosystemu STEM”.
Nasi partnerzy to:
- Szkoła Średnia w Ozolniekach, Łotwa (koordynator)
- Uniwersytet Wschodniej Finlandii, Szkoła Tulliporti, Joensuu
- Łotewski Uniwersytet Nauk Biologicznych i Technologii, Jelgava
- Szkoła 7 Gymnasio, Xanthis, Grecja
- Centrum edukacyjne Poniewieża, Panevėžio švietimo, Panevezys, Litwa
Główne cele projektu to:
1. Zwiększenie potencjału szkół poprzez rozwój zawodowy nauczycieli oraz zróżnicowanie oferty STEM i cyfryzację
2. Wybór skutecznych i innowacyjnych technik, podejść i działań mających na celu zainteresowanie nastolatków, zwłaszcza dziewcząt, przedmiotami STEM.
3. Wdrażanie dobrych praktyk w ekosystemie STEM poprzez stworzenie międzynarodowej sieci w UE i współpracę z instytucjami z różnych sektorów edukacji.
Metoda STEM łączy elementy nauki (Science), technologii (Technology), inżynierii (Engineering) oraz matematyki (Mathematics) i stanowi nowoczesne podejście do edukacji. Jej głównym celem jest rozwój umiejętności krytycznego myślenia oraz innowacyjnych rozwiązań wśród uczniów. W ramach metody STEM, nauczanie nie odbywa się w izolowanych dziedzinach, ale raczej jako interdyscyplinarne doświadczenie, które pobudza uczniów do aktywnego zaangażowania i odkrywania świata.
Podczas wizyty studyjnej w Finlandii mogliśmy uczyć się od najlepszych:
Szkoła Powszechna w Tulliporti pełni funkcję szkoły stażowej UNIWERSYTETU WSCHODNIEJ FINLANDII. System edukacji w Finlandii jest jednym z najlepiej funkcjonujących i najbardziej efektywnych na świecie. Za tak nadzwyczajne rezultaty odpowiada przede wszystkim prawo do równego, powszechnego i bezpłatnego nauczania, skoncentrowanie na wspieraniu ucznia, a także odejście od rankingów, ocen i testów.
Fińska szkoła skupia się nie tylko na przekazaniu młodzieży wiedzy teoretycznej z różnych przedmiotów, ale także rozbudza ich kreatywność i uczy umiejętności przydatnych w życiu. Zarówno chłopcy, jak i dziewczynki odbywają zajęcia m.in. z szycia, farbowania tkanin, gotowania czy stolarki – w Finlandii nie ma podziału przedmiotów ze względu na płeć.
Kolejnym etapem będzie opracowanie i uruchomienie ekosystemu STEM, w tym szkolenie kadry pedagogicznej na Łotewskim Uniwersytecie Nauk Biologicznych i Technologii w Jelgavie.
Efektem szkolenia będzie opracowanie i pilotaż dodatkowych programów edukacyjnych zwiększających motywację uczniów.