Diversifying the STEM Ecosystem
Szkoła Podstawowa nr 3 w Złotoryi z nową Strategią rozwoju ekosystemu STEM
W Szkole Podstawowej nr 3 w Złotoryi zakończono właśnie prace nad ważnym dokumentem – „Strategią rozwoju ekosystemu STEM”, opracowaną w ramach projektu Erasmus+ pod tytułem "Diversifying the STEM Ecosystem". To strategiczne opracowanie stanowi długoterminowy plan rozwoju, którego celem jest promowanie wśród uczniów nauk przyrodniczych, technologii informatycznej, inżynierii oraz matematyki (STEM).
Strategia wyznacza jasne cele, priorytety oraz kierunki działań, które mają na celu nie tylko zwiększenie zainteresowania uczniów przedmiotami ścisłymi, ale także stworzenie inspirującego i wspierającego środowiska edukacyjnego. Szczególny nacisk położono na zachęcanie większej liczby młodych ludzi – w tym przede wszystkim dziewcząt – do wyboru ścieżki zawodowej w sektorze STEM.
Dokument powstał przy udziale kadry pedagogicznej i we współpracy z partnerami projektu. Mamy nadzieję, że wdrożenie strategii przyniesie wymierne efekty w postaci lepszych wyników edukacyjnych, większej motywacji do nauki oraz długofalowego wpływu na rozwój zawodowy młodego pokolenia.
To kolejny krok w kierunku nowoczesnej, otwartej i zaangażowanej szkoły, gotowej kształtować przyszłość swoich uczniów w duchu innowacyjności i równości szans.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych do zapoznania się z treścią Strategii!
Projekt partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej "Dywersyfikacja ekosystemów STEM" nr 2024-1-LV01-KA220-SCH-
Ekosystem STEM Strategia rozwoju
Kolejny etap realizacji projektu Erasmus+
W Szkole Podstawowej nr 3 w Złotoryi rozpoczęto prace nad stworzeniem ekosystemu STEM. Przeprowadzono ankietę wśród nauczycieli, w tym nauczycieli STEM, a wyniki ankiety zaprezentowano partnerom. Ekosystem STEM to strategiczny dokument, który służy jako ramy planowania i rozwoju długoterminowego, zapewniający strukturalne podejście do promowania nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki w szkole. Definiuje jasne cele, priorytety oraz kierunki działań, aby zwiększyć zainteresowanie uczniów przedmiotami STEM i stworzyć środowisko, w którym więcej młodych ludzi, zwłaszcza dziewcząt, wybierało sektor STEM jako swoją przyszłą profesję.
10 grudnia odbyło się spotkanie online, podczas którego zaprezentowano wyniki ankiety nauczycieli, w tym wyniki partnerów z Łotwy, Grecji, Litwy, Finlandii i Polski. Celem ankiety było zidentyfikowanie umiejętności i wiedzy, które nauczyciele powinni rozwijać, zebranie przykładów dobrych praktyk oraz pomysłów na dalszą pracę. Odpowiedzi nauczycieli były istotne przy opracowywaniu strategii ekosystemu STEM Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi.
Dane z ankiety pomogły partnerom z LBTU zrozumieć, jaki program doskonalenia zawodowego lub kursy należy opracować i zaoferować nauczycielom. Można było z nich wywnioskować, że zarówno nauczyciele ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi, jak i nauczyciele z innych krajów, wykorzystują różnorodne narzędzia cyfrowe w celu motywowania uczniów i wzbudzania ich zainteresowania, jednak wielu nauczycieli chciałoby poznać nowe, innowacyjne narzędzia i technologie.
Tymczasem grupa robocza utworzona w SP3 zajmuje się zbieraniem informacji na temat obecnych zasobów szkoły, oferty edukacyjnej oraz wyników. Strategia rozwoju ekosystemu STEM Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi zostanie opracowana i zaprezentowana do końca kwietnia tego roku.
Kursy dla nauczycieli trwały od 1 do 4 kwietnia w Jelgavie na Łotwie, w siedzibie LBTU (skrót od Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte - Łotewski Uniwersytet Nauk Przyrodniczych i Technologii). Czworo nauczycieli SP3 wzięło udział w tym specjalistycznym szkoleniu zatytułowanym „Profesjonalny rozwój cyfrowej kompetencji nauczycieli oraz nowe podejścia w nauczaniu STEM”. Program, obejmujący 32 godziny zajęć, miał na celu podniesienie kompetencji cyfrowych oraz rozwój umiejętności dydaktycznych nauczycieli.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają nowoczesne narzędzia IT i programy online wspierające nauczanie przedmiotów ścisłych. Szkolenie obejmuje także metody efektywnego zarządzania czasem, sposoby motywowania uczniów oraz budowanie środowiska opartego na wzajemnym zaufaniu. Ważnym elementem jest również wykorzystanie metod oceny kształtującej i podsumowującej oraz rozwijanie innowacyjnych metod nauczania z uwzględnieniem rzeczywistych problemów.
Uczestnicy mają możliwość wymiany doświadczeń z nauczycielami z krajów partnerskich oraz poznania nowych technik dydaktycznych, które pozwolą im lepiej angażować uczniów i efektywniej realizować podstawę programową. Szkolenie wzbogaca ich wiedzę oraz umiejętności, które będą mogli zastosować w codziennej pracy, inspirując uczniów do odkrywania świata nauki i technologii.
Z niecierpliwością czekamy na ich relacje oraz na to, jak zdobytą wiedzę wykorzystają w praktyce, inspirując swoich uczniów do nauki STEM!
Projekt partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej "Dywersyfikacja ekosystemów STEM" nr 2024-1-LV01-KA220-SCH-000250755 w ramach programu Erasmus+ Unii Europejskiej, Akcja Kluczowa nr 2 (KA2), jest realizowany przez Szkołę Podstawową nr 3 w Złotoryi od 1 października 2024 roku do 31 grudnia 2026 roku. Finansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej wynosi 250 000 EUR, z czego część Szkoły Podstawowej nr 3 w Złotoryi wynosi 39 362 EUR.
Erasmus+ ponownie w SP3
W dniach 5-7 listopada w fińskim mieście Joensuu odbyło się spotkanie organizacyjne w ramach naszego nowego projektu pt. “Dywersyfikacja ekosystemu STEM”.
Nasi partnerzy to:
- Szkoła Średnia w Ozolniekach, Łotwa (koordynator)
- Uniwersytet Wschodniej Finlandii, Szkoła Tulliporti, Joensuu
- Łotewski Uniwersytet Nauk Biologicznych i Technologii, Jelgava
- Szkoła 7 Gymnasio, Xanthis, Grecja
- Centrum edukacyjne Poniewieża, Panevėžio švietimo, Panevezys, Litwa
Główne cele projektu to:
1. Zwiększenie potencjału szkół poprzez rozwój zawodowy nauczycieli oraz zróżnicowanie oferty STEM i cyfryzację
2. Wybór skutecznych i innowacyjnych technik, podejść i działań mających na celu zainteresowanie nastolatków, zwłaszcza dziewcząt, przedmiotami STEM.
3. Wdrażanie dobrych praktyk w ekosystemie STEM poprzez stworzenie międzynarodowej sieci w UE i współpracę z instytucjami z różnych sektorów edukacji.
Metoda STEM łączy elementy nauki (Science), technologii (Technology), inżynierii (Engineering) oraz matematyki (Mathematics) i stanowi nowoczesne podejście do edukacji. Jej głównym celem jest rozwój umiejętności krytycznego myślenia oraz innowacyjnych rozwiązań wśród uczniów. W ramach metody STEM, nauczanie nie odbywa się w izolowanych dziedzinach, ale raczej jako interdyscyplinarne doświadczenie, które pobudza uczniów do aktywnego zaangażowania i odkrywania świata.
Podczas wizyty studyjnej w Finlandii mogliśmy uczyć się od najlepszych:
Szkoła Powszechna w Tulliporti pełni funkcję szkoły stażowej UNIWERSYTETU WSCHODNIEJ FINLANDII. System edukacji w Finlandii jest jednym z najlepiej funkcjonujących i najbardziej efektywnych na świecie. Za tak nadzwyczajne rezultaty odpowiada przede wszystkim prawo do równego, powszechnego i bezpłatnego nauczania, skoncentrowanie na wspieraniu ucznia, a także odejście od rankingów, ocen i testów.
Fińska szkoła skupia się nie tylko na przekazaniu młodzieży wiedzy teoretycznej z różnych przedmiotów, ale także rozbudza ich kreatywność i uczy umiejętności przydatnych w życiu. Zarówno chłopcy, jak i dziewczynki odbywają zajęcia m.in. z szycia, farbowania tkanin, gotowania czy stolarki – w Finlandii nie ma podziału przedmiotów ze względu na płeć.
Kolejnym etapem będzie opracowanie i uruchomienie ekosystemu STEM, w tym szkolenie kadry pedagogicznej na Łotewskim Uniwersytecie Nauk Biologicznych i Technologii w Jelgavie.
Efektem szkolenia będzie opracowanie i pilotaż dodatkowych programów edukacyjnych zwiększających motywację uczniów.
Wyniki ankiet stanu wiedzy, zainteresowań i potrzeb uczniów w dziedzinie STEM
Wyniki ankiety dla nauczycieli STEM
NOWY PROJEKT ERASMUS+ W TRÓJCE
Od 1 października 2024 r. w naszej szkole rozpoczęła się realizacja 4. projektu międzynarodowego w ramach programu ERASMUS+ WSPÓŁPRACA PARTNERSKA (AKCJA KLUCZOWA 2) pt.: Dywersyfikacja ekosystemu STEM czyli (Nauka, Technologia, Inżynieria i Matematyka). Realizacja projektu trwać będzie 27 miesięcy. Partnerami Trójki są: Szkoła Średnia w Ozolniekach, Łotwa (koordynator), Uniwersytet Wschodniej Finlandii, Szkoła Tulliporti, Joensuu, Łotewski Uniwersytet Nauk Bilogicznych i Technologii, Jelgava, Szkoła 7 Gymnasio, Xanthis, Grecja oraz Centrum edukacyjne Poniewieża, Panevėžio švietimo, Panevezys, Litwa.
Celem międzynarodowej współpracy jest zwiększenie potencjału szkół poprzez rozwój zawodowy nauczycieli oraz dywersyfikację oferty STEM i cyfryzację, zapewniając dalszy rozwój tej oferty. Wybór skutecznych i innowacyjnych technik, podejść i działań mających na celu zainteresowanie nastolatków, zwłaszcza dziewcząt, nauką STEM. Wdrażanie dobrych praktyk w ekosystemie STEM poprzez stworzenie międzynarodowej sieci w UE i współpracę z instytucjami z różnych sektorów edukacji.
W dniach 04 – 08 listopada 2024 r. odbyło się pierwsze robocze spotkanie koordynatorów oraz dyrektorów szkół krajów partnerskich w Szkole Tulliporti w Joensuu w Finlandii. Zapraszam do obejrzenia prezentacji ze spotkania w zakładce „ERASMUS+” .